مشکل زمان معاینه در طرح پزشك خانواده

درمان سرپایی یكی از اركان مهم نظام سلامت به شمار می آید. به صورت بدیهی می توان گفت که مدت زمان ویزیت یكی از متغیرهای مهم قابل بررسی در حیطه خدمات سرپایی است. البته باید یادآور شد که این متغیر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و از مولفه های مهم تاثیر گذار بر رضایت بیماران و كیفیت خدمات سرپایی به شمار می رود.

این مطالعه نشان داد كه زمان ویزیت سرپایی در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع تا حدی منطقی است با این حال در برخی از موارد كافی به نظر نمی رسد.

خدمات سرپایی، محور اصلی طرح پزشك خانواده است كه به شكل گسترده و نظام یافته در كشور در کشور ما حال اجرا است. در مطالعه ای در این زمینه تلاش گردیده است تا مدت ویزیت ارائه دهندگان اصلی خدمات پزشك خانواده از نظر خود آنان برآورد گردد.

این مطالعه به روش مقطعی روی ارائه دهندگان اصلی خدمات پزشك خانواده یعنی پزشكان و ماماهای شاغل در طرح پزشك خانواده در سطح كشور انجام گرفته است. 1814 پزشك شاغل در این طرح و 1803 مامای شاغل در این طرح مورد مطالعه قرار گرفته اند. نمونه گیری برای این مطالعه به صورت تصادفی از بین مراكز ارائه دهنده خدمات پزشك خانواده صورت گرفت.

ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه خود ایفایی بود كه توسط تیم تحقیق طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. بررسی یافته ها نشان داد كه اكثر پزشكان میانگین زمان ویزیت خود را بین 5 تا 10 دقیقه و ماماها میانگین زمان ویزیت خود را بین 10 تا 15 دقیقه برآورد كردند.

بررسی كفایت زمان معاینه نشان داد از نظر حدود 45/3 درصد پزشكان و 21/8 درصد ماماها زمان معاینه كافی به نظر نمی رسید. این مطالعه نشان داد كه زمان ویزیت سرپایی در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع تا حدی منطقی است با این حال در برخی از موارد كافی به نظر نمی رسد. مدیریت تقاضا و مراجعات و انتخاب یك جمعیت تحت پوشش مناسب برای هر یك از مراكز ارائه خدمت گام مهمی در بهبود زمان ویزیت بیماران خصوصاً در توسعه این طرح در مناطق شهری به شمار می آید، به خصوص این امر در مورد زمان ویزیت پزشكان؛ كه درصد قابل توجهی آن را ناكافی می دانستند، اهمیت بیشتری دارد.

منبع: فرزانه مفتون، فرانك فرزدی، افسون آیین پرست، 1394. بررسی زمان ویزیت در طرح پزشك خانواده از دیدگاه ارائه دهندگان خدمات، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا