گزارش تصویری از کاوش در مقبره سلطان سلیمان

 در سال 2013 میلادی نوربرت پپ Norbert Pap  باستان شناس و پژوهشگر  دانشگاه پیس University of Pécs  اعلام کرد که موفق به کشف بقایای شهر توربک Turbék شده است . توربک در حقیقت شهر و استحکامات نظامی مهمی بود که در زمان امپراتوری عثمانی و در اطراف مقبره سلطان سلیمان شکل گرفته و دارای شکوه و جلال بسیار زیادی بود .

در این کاوش های ، باستان شناسان با بقایای یک مقبره با شکوه ، مسجدی کوچک ، درویشخانه و پادگانی نظامی در اطراف آن برخورد کردند که مقایسه آن با یک نقشه باقی مانده از این شهر باستانی دقیقا تطابق داشته و به همین دلیل باستان شناسان معتقدند این محل ، مقبره سلطان سلیمان محسوب می شود .

بر اساس مستندات تاریخی ، سلطان سلیمان عثمانی در سال 1566 میلادی در سرزمین مجارستان در گذشت . به گفته مورخان ،  مرگ وی در حین عملیات محاصره شهر Szigetvar بوده و پس از کشته شدن سلطان ، اطرافیان وی جسدش را به شهر کنستانتینوپولیس یا همان قسطنطنیه منتقل کرده و در ان جا به خاک سپردند . بر اساس برخی روایات ، قلب ، امعا و احشا و برخی از اعضای داخلی بدن وی  سلطان سلیمان در محلی که کشته شده بود دفن شده و بارگاه و مقبره ای ویزه نیز برای وی در این محل ساخته شد . پس از کشف این شهر باستانی در سال 2013 باستان شناسان به مطالعه و بررسی ان پرداخته و به تازگی نوربرت پپ و همکارانش موفق به یافتن محلی شده اند که احتمال داده می شود محل دفن اعضای داخلی بدن سلطان سلیمان است . در این کاوش های ، باستان شناسان با بقایای یک مقبره با شکوه ، مسجدی کوچک ، درویشخانه و پادگانی نظامی در اطراف آن برخورد کردند که مقایسه آن با یک نقشه باقی مانده از این شهر باستانی دقیقا تطابق داشته و به همین دلیل باستان شناسان معتقدند این محل ، مقبره سلطان سلیمان محسوب می شود . گفتنی است این نقشه باستانی در سال 1664 میلادی از شهر فوق ترسیم شده و در آن جزئیات ابنیه و سازه های داخل شهر ذکر شده اند .

مشاهدات باستان شناسان نشان دهنده وجود یک حفره بزرگ در محل مقبره سلطان سلیمان است . بررسی های دقیق تر انجام شده در این محوطه گویای این حقیقت است که مقبره فوق الذکر در اواخر قرن هفدهم میلادی توسط دزدان ، غارت شده و این حفره بر اثر فعالیت این افراد به وجود آمده است .

در خاتمه باید خاطرنشان کرد که حفاری های علمی در این محوطه ادامه داشته و پژوهشگران در پی کشف شواهدی دقیق تر در رابطه با موضوع فوق و انتساب این مقبره به سلطان سلیمان هستند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا