نقش آلاینده ها درباروری بررسی می شود

 در هشتمین کنگره تازه های نوین باروری و ناباروری سخنرانی هایی در مورد مسائل جدی جامعه از جمله سیاست گذاریهای کشوری در جهت نیل به جامعه ای پویا و بالندگی کشور، روشهای تشخیص ناهنجاریها قبل از تولد؛ نقش آلاینده های محیطی در سرنوشت و نتیجه باروری صورت خواهد گرفت و مباحث علمی این کنگره اغلب براساس نیازهای جامعه برنامه ریزی شده و توسط اساتید مجرب دانشگاههای مختلف کشور ارایه خواهد شد.
دکتر ربابه طاهری پناه رئیس هشتمین کنگره تازه های نوین باروری و ناباروری یکی از مباحث بنیانی در علم باروری را مشکلات و مسائل اخلاقی برشمرد و گفت:در برخی از موارد پیشرفت علم و امکانات علمی با مسایل اخلاقی تداخل دارد واجماع و نظر دانشمندان می تواند راهگشای حل مسایل و تهیه قوانین کشوری باشد.
این فوق تخصص ناباروری افزود: یکی از این مسایل، روشهای درمان ناباروری و استفاده از تخمک و جنین اهدایی است که هرچند امروزه در کشور بصورت متداول انجام می شود ولی از هیچ قانونی برخوردار نیست و هیچ محلی برای ثبت این موارد وجود ندارد که این مساله در آینده نزدیک مشکلات بزرگی را برای جامعه فراهم می آورد.
طاهری پناه با ذکر نمونه ای از مسایل اخلاقی این حوزه گفت: گرچه امکان بارداری در سنین بالا برای زنان (حتی بالای 50 سال) وجود دارد، اما آیا از نظر اخلاقی این اجازه را داریم؛ درصورت بارداری چه تهدیداتی برای سلامتی مادر ایجاد می شود؟ آیا نوزاد بدنیا آمده از تصمیم ما رضایت خواهد داشت؟ آیا حقوق این نوزاد هم رعایت شده است؟ و… امیداوریم بتوانیم در پانل اخلاق به این سوالات پاسخ داده و ابهامات موجود در این خصوص را برطرف کنیم و در سیاستگذاری کشوری تاثیرگذار باشیم.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری وناباروری دانشگاه گفت: با توجه به نیاز به تجویز دارو برای رسیدن به باروری،آیا هر دارویی باید تجویز شود و راه حل منطقی تجویز داروها، کاهش مصرف دارو و استفاده بجا از آن نیز از پانلهایی است که می تواند در سیاست گذاری کشوری موثر واقع شود .
وی اضافه کرد :در این همایش درخصوص سیاست های موجود، اقدامات پیشگیرانه و راه حلهای آن، روشهای درمان طبی و جراحی پیشرفته، نقش طب مکمل در سلامت خانواده و در نهایت چگونگی حفظ باروری در مردان و زنان در معرض خطر به تفصیل بحث و سخنرانی انجام می شودکه با بهره جویی از نظرات و تجارب علمی اساتید بزرگوار، حضور فعال جامعه پزشکی و بهداشتی کشور و مسوولان سیاستگذار و برنامه ریز کلان کشور گامی کوچک در ارتقای سلامت جامعه برداریم.
وی گفت :مرکز تحقیقات باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به منظور اجرایی کردن بندهای مختلف سیاستهای جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، اقدامات موثری را برای بهبود نرخ باروری انجام داده است.
طاهری پناه افزود: همیشه پیشگیری هزینه کمتری از درمان را به خود اختصاص می دهد؛ بنابراین اگر با دلایل و شواهد علمی به افراد جامعه نشان دهیم چگونه می توانند از سلامت بهتر روحی، روانی و جسمی برخوردار شده و شرایط مناسبی برای ایجاد خانواده سالمتر را فراهم آورند در راستای ارتقای سلامت و بهداشت جامعه گامی موثر برداشته ایم.
به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر آزاده اکبری دبیر علمی این کنگره نیز با اشاره به مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره گفت : مقالات بسیاری در زمینه های درمان ناباروری زنان و مردان، امبریولوژی، ژنتیک مولوکولی، کاربرد طب سنتی و مکمل در ناباروری اخلاق پزشکی و حرفه ای در ناباروری و سلامت زنان و خانواده و بهداشت باروری به دبیرخانه کنگره ارسال شد که توسط کمیته علمی کنگره 110 مقاله بصورت شفاهی و 350 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد و برترین پوستر ارسالی در پایان کنگره معرفی می شود.
به گفته وی در این کنگره سه روزه 9 پانل با هدف تمرکز بر بهداشت سلامت و باروری و به روزترین یافته های علمی در زمینه درمان ناباروری زنان و مردان برگزار می شود و شش سخنرانی کلیدی توسط مسوولان امر بهداشت باروری کشور و اساتید برجسته این زمینه ارائه خواهد شد.
هشتمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(تازه های علمی باروری و ناباروری) از 25 تا 27 آذرماه در مرکز همایش های ابوریجان دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا