بررسی سه دوره بروز سل در ایران

بیماری سل یکی از بیماری های مرسوم در سراسر جهان است که علیرغم تمامی پیشرفت ای پزشکی، همچنان در جهان شاهد بروز آن هستیم. در این میان بررسی روند تغییرات مشاهده شده در بروز بیماری ها، اطلاعات ارزشمندی جهت بررسی و بازنگری شاخص های توسعه سلامت در كشور را فراهم می سازد. همین امر نیز موجب شده است تا انجام پژوهش بر روی بیماری هایی مانند سل، بسیار مهم و ضروری باشد.

در مجموع دو نقطه تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور شناسایی شد بنابراین روند بروز بیماری سل را می توان به 3 دوره با روند های متفاوت تقسیم كرد

به تازگی پژوهشگران ایرانی به تحقیقاتی در این راستا دست زده اند که هدف از این مطالعه تعیین نقاط تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور ایران طی 51 سال اخیر بوده است. در این مطالعه با استفاده از رگرسیون، قطع هایی برای الگوبندی و از معیار اطلاع تغییر یافته (MIC) و هم چنین برای انتخاب بهترین الگو، از نظر تعداد نقاط تغییر و مكان آنها، مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر فعالیت های یاد شده، پژوهشگران برای برآورد پارامترهای مورد نظر از روش برآورد بیشترین درست نمایی و برای تحلیل داده ها از برنامه نویسی در نرم افزار R نسخه 3/3 استفاده کردند. با توجه به نتایج به دست آمده در مجموع دو نقطه تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور شناسایی شد بنابراین روند بروز بیماری سل را می توان به 3 دوره با روند های متفاوت تقسیم كرد.

منبع: احمدرضا باغستانی، علی اكبر خادم معبودی، مهشید ناصحی، امیر تیمورپور،1394. تحلیل نقطه تغییر در روند بروز بیماری سل در كشور ایران طی سال های 1341 تا 1391، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 5 (پیاپی 93).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا