ضرورت آموزش احیاء قلبی در مدارس

ایست قلبی ریوی هم چنان به عنوان یك مشكل اساسی بهداشتی و عامل مرگ ناگهانی در اكثر كشورهای دنیا محسوب می شود. زمان برای نجات جان فردی كه دچار ایست قلبی، ریوی شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علاوه آموزش احیاء قلبی ریوی در مدارس به منظور ترویج آن در جامعه بسیار موثر و مقرون به صرفه است. لذا مطالعه ای با هدف بررسی تاثیر آموزش احیاء قلبی، ریوی بر آگاهی و عملكرد دانش آموزان انجام شده است

یافته های این مطالعه بر ضرورت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش سلامت در زمینه احیاء قلبی ریوی برای دانش آموزان و همچنین بر ضرورت اجرای منظم دوره های بازآموزی توسط پرستاران كودكان در مدارس جهت حفظ و ارتقا سلامت جامعه تاكید می كند.

روش کار پژوهشگران در این تحقیق به این ترتیب بود که در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقطع ششم ابتدایی در سال تحصیلی 93-1392 به تساوی و به روش تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی شهرستان لار انتخاب شدند. پس از بررسی روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها كه شامل پرسشنامه های ویژگی های فردی، سنجش میزان آگاهی، چك لیست مشاهده عملكرد و یك مانكن نیم تنه استاندارد بود، در ابتدا قبل از آموزش احیاء قلبی ریوی، پرسشنامه های ویژگی های فردی، سنجش میزان آگاهی و چك لیست مشاهده عملكرد تكمیل گردید.

در گام بعد آموزش احیاء قلبی ریوی طی دو جلسه تئوری و دو جلسه عملی ارائه گردید. بلافاصله و یك ماه پس از آموزش، مجدداً پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چك لیست تكمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها نشان از این داشتند که بین میانگین نمرات آگاهی و عملكرد دانش آموزان قبل، بلافاصله و یك ماه پس از آموزش احیاء قلبی ریوی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد. میانگین نمرات آگاهی و عملكرد دانش آموزان، یك ماه پس از آموزش نسبت به بلافاصله پس از آموزش كاهش یافت.

به ترتیب نمرات آگاهی 76% در مقابل 87%، نمرات عملكرد 87% در مقابل 93% بود به هم چنین پس از مدت یاد شده، نمرات آگاهی 76% در مقابل 28%، نمرات عملكرد 87% در مقابل 9% بود.

با این جود باید یادآور شد که تفاوت معنی داری در میانگین نمره آگاهی و عملكرد دانش آموزان بر حسب میزان تحصیلات پدر و مادر، نوع اشتغال مادر بلافاصله پس از آموزش با احتساب نمره پیش از آموزش مشاهده نشد. هم چنین میانگین نمره عملكرد دانش آموزان بلافاصله پس از آموزش احیاء قلبی ریوی در بین گروه های شاخص توده بدنی اختلاف معنی داری داشت.

نتیجه گیری انجام شده توسط پژوهشگران به این ترتیب بود که یافته های این مطالعه بر ضرورت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش سلامت در زمینه احیاء قلبی ریوی برای دانش آموزان و همچنین بر ضرورت اجرای منظم دوره های بازآموزی توسط پرستاران كودكان در مدارس جهت حفظ و ارتقا سلامت جامعه تاكید می كند.

منبع: زینب آذرپور، آناهیتا معصوم پور، كاملیا روحانی، سارا جام برسنگ، 1394. بررسی تاثیر آموزش احیاء قلبی-ریوی بر آگاهی و عملكرد دانش آموزان مقطع ابتدایی، نشریه آموزش پرستاری، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا