ساختار منحصر به فرد روده اردک ماهی

اردك ماهی (Esox lucius) یك گونه آب شیرین است كه متعلق به خانواده Esocidae است. این گونه گوشتخوار بوده و از بی مهرگان و ماهیان تغذیه می كند. مورفولوژی روده ماهیان برای درك فیزیولوژی گوارش، تشخیص بیماریهای روده ای و فرمولاسیون مواد غذایی بسیار سودمند است. به همین دلیل نیز به تازگی مطالعه ای به منظور بررسی خصوصیات آناتومیكی، یافت شناسی و هیستومورفومتری روده اردك ماهی صورت گرفته است.

نتایج حاصل از این مطالعه، یك نوع سازگاری این گونه با عادت غذایی را نشان می دهد كه منجربه حفاظت روده و افزایش مراحل جذب می شود.

در این مطالعه از تعداد 5 روده اردك ماهی استفاده شد. بعد از بررسی آناتومیكی، نمونه های بافت شناسی برداشت و در فرمالین 10٪ ثابت سازی شد و پس از پاساژ بافتی، رنگ آمیزی مقاطع به كمك هماتوكسیلین ائوزین و تری كروم ماسون صورت گرفت

بررسی آناتومیكی، روده كوتاه اردك ماهی نشانه هایی را در خود داشت كه از خصوصیات ماهیان گوشتخوار محسوب می شدند. مطالعه بافت شناسی نشان داد كه جدار روده اردك ماهی از لایه های مخاطی، زیر مخاطی، عضلانی وسروزی تشكیل شده است. البته عضله مخاطی در جدار روده مشاهده نشد ولی لایه متراكم مابین لایه های مخاطی و زیرمخاطی دیده شد.

نتایج هیستومورفومتری سه قسمت قدامی، میانی و خلفی روده اردك ماهی را از هم تفكیك کرد. بیشترین ارتفاع چین های مخاطی در روده قدامی بواسطه نقش آن در جذب مواد غذایی مشاهده شد. ارتفاع چین های مخاطی نیز با نزدیک شدن به طرف روده خلفی كاهش می یافت. لایه عضلانی در روده قدامی ضخیم تر بوده و ضخامت لایه عضلانی حلقوی از لایه عضلانی طولی در سراسر طول روده ضخیم تر بوده است. هم چنین دانشمندان دریافتند که روده خلفی نسبت به سایر قسمت های روده دارای تعداد بیشتری از سلول های جامی جهت حذف مواد غیرقابل جذب بوده است.

نتایج حاصل از این مطالعه، یك نوع سازگاری این گونه با عادت غذایی را نشان می دهد كه منجربه حفاظت روده و افزایش مراحل جذب می شود و به این ترتیب این ماهی خاص می تواند دارای ساختار ویژه زیستی خود باشد.

منبع: جواد صادقی نژاد، ریحانه هوشمند عباسی، الهه هوشمند عباسی، زهرا بلوكی، 1394، مطالعه آناتومی، هیستولوژی و هیستومورفومتری روده اردك ماهی (Esox lucius). مجله تحقیقات دامپزشكی، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا