خطرات جیوه بر سلامتی انسان

برای اولین بار است که محققان رابطه‌ای بین پستانداران دریایی و سلامتی انسان یافته و توانسته‌اند از این رابطه برای کشف خطرات بالقوه‌ای که ممکن است افراد به دلیل مصرف غذاهای دریایی با آن مواجه شوند استفاده کنند.

به منظور این مطالعه، دانشمندان مراکز تحقیقاتی خود را در سراسر یکی از رودخانه‌هایی که زیستگاه دلفینها بوده و در کرانه آن انسانها زندگی می‌کنند مستقر کرده و به مطالعه غذاهای دریایی مشترک بین دلفینها و انسانها پرداختند. مطالعات اولیه از دلفینهای این رودخانه سطح بالایی از جیوه را نشان داد که دانشمندان را به انجام پژوهش دیگری روی  انسانهایی که در همان منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند هدایت کرد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد سمی‌ترین شکل جیوه که به عنوان متیل جیوه شناخته شده است در بدن ماهی‌ها و حیواناتی که از این ماهیها تغذیه می‌کنند وجود داشته و از این طریق به بدن انسان منتقل شده‌اند.

پس از انجام آزمایش روی موی شرکت‌کنندگان که یکی از بهترین راههای تشخیص وجود جیوه در بدن است، مشخص شد که در موی بیش از نیمی از این افراد جیوه وجود دارد.

جیوه یکی از مهمترین خطرات سلامتی انسان در سراسر جهان است که بیشترین موارد وجود آن در بدن به دلیل مصرف ماهی و غذاهای دریایی آلوده به جیوه رخ می‌دهد. در زنان باردار جیوه از طریق مادر به جنین منتقل شده و می‌تواند بر سیستم عصبی جنین تاثیر بگذارد.

اثرات طولانی‌مدت جیوه بر فرد در آزمونهای یادگیری، قدرت حافظه، مهارتهای بصری-حرکتی و رشد شناختی در مطالعات جهانی به کرات نشان داده شده است.

مصرف ماهی به عنوان یک رژیم غذایی سالم دارای مزایایی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است و خوردن آن به همه افراد توصیه می‌شود. حتی زنان باردار نیز می‌توانند از فواید مصرف ماهی بهره‌مند شوند، اما بهتر است از ماهی‌های رودخانه و تالابها که مقادیر جیوه بالاتری دارند اجتناب کنند.

این پژوهش در نشریه Veterinary Sciences منتشر شده است.