آنالیز دی ان ای انسان های پیش از تاریخ

دانشمندان در قالب یک پروژه مطالعاتی که هدف آن بررسی الگوهای مهاجرت انسانی در روزگار پیش از تاریخ در منطقه اسکاندیناوی است ؛ در حال بررسی نمونه های مختلف استخوان های انسانی هستند . در این مطالعات ، پژوهشکران سوئدی اقدام به استخراج و تجزیه و تحلیل دی ان ای یک اسکلت 8 هزار و 200 ساله کردند که به یک نوجوان تعلق داشته و در جنوب غربی نروز به دست آمده است . این نوجوان از سوی دانشمندان با نام پسر ویسته یا “Viste Boy”  شناخته می شود .

در این مطالعات دو سری از استخوان های متعلق به انسان های دوران پیش از تاریخ مطالعه می شود که در  موقعیت جغرافیائی نزدیک به یکدیگر زندگی می کردند و البته بین زمان زندگی آن ها دو هزار سال فاصله است .

در این مطالعات پژوهشگران همچنین اقدام به آنالیز دی ان ای یک انسان 6 هزار ساله که بقایای وی از منطقه سومه واگن Sømmevågen, در جنوب غرب نروژ به دست آمده بود ، کرده و برای افزایش صحت نتایج ، بقایای استخوانی سایر انسان های کشف شده در غار ویسته که جمجمه فوق الذکر متعلق به پسر ویسته در آن کشف شده بود نیز مورد بررسی قرار گرفت .

در همین رابطه سین . دی . دنهام Sean D. Denham باستان استخوان شناس osteoarchaeologist و پزوهشگر موزه باستان شناسی دانشگاه استاوانگر  University of Stavanger اعلام کرد : "این پژوهش برای من بسیار هیجان انگیز است زیرا ما در این مطالعات دو سری از استخوان های متعلق به انسان های دوران پیش از تاریخ را در اختیار داریم که در  موقعیت جغرافیائی نزدیک به یکدیگر زندگی می کردند و البته بین زمان زندگی آن ها دو هزار سال فاصله است . "

گفتنی است در این مطالعات جدید همچنین احتمال داده شده است که در واقع استخوان جمجمه پسر ویسته به یک دختر تعلق داشته و دانشمندان پیشین درمورد جنسیت وی اشتباه کرده بودند .

در همین رابطه هگه هولاند Hege Hollund متخصص مرمت و از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " این پروسه در عین دشواری ، بسیار هیجان انگیز است . مطالعه گونه انسانی ویسته به زمانی بیشتر نیاز دارد و اطلاعات ما در مورد این انسان ها بسیار اندک است . ما تقریبا موارد ناچیزی را در مورد تاریخ این انسان ها از زمان کشف تا کنون می دانیم و برخی اقدامات حفاظتی در این رابطه باید انجام شود . در این میان موضوعی که بسیار عجیب است ، وجود یک قطعه استخوان مصنوعی در بین این استخوان ها است که ما نمی دانیم چه زمانی و با چه هدفی این استخوان مصنوعی ساخته شده و به این بقایای انسانی اضافه شده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا