مطالعه قلب های مومیائی شده

مطالعات جدید پژوهشگران در پی اجرای کاوش های باستان شناسی در منطقه موسوم به صومعه  و مجمع جاکوبیان  Convent of the Jacobins در رنه Rennes کشور فرانسه منحر به کشف تعدادی سردابه و مقبره باستانی متعلق به نجبا و اشراف زادگان اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی شد .

از آن جائی که چهار قلب از بین این قلب های کشف شده در شرایط بسیار مناسبی باقی مانده بودند ، دانشمندان قادر به مشاهده ناراحتی ها و بیماری های مختلف قلبی در آن ها شدند  . در واقع در سه قلب از مجموع پنج قلب فوق ، نشانه های پلاک قلبی و تصلب شریان دیده می شود .

یکی از مهم ترین و جالب توجه ترین یافته های مشاهده شده در این سردابه ها ، وجود پنج کوزه ساخته شده از جنس سرب و به شکل قلب بود که در داخل آن ها نیز بقایای قلب انسان قرار داشت .

گفتنی است این قلب ها با مواد مومیائی کننده آغشته شده و در شرایط مناسبی باقی مانده بودند . پژوهشگران برای مطالعه دقیق تر این آثار ، اقدام به زدودن مواد افزوده شده جهت مومیائی شدن این قلب ها کرده و در ادامه با انجام پروژه ری هیدراته کردن ، رطوبت مناسب را به بافت های فوق الذکر باز گرداندند تا شرایط برای مطالعه این اعضای بدن فراهم شود . در ادامه دانشمندان برای بررسی دقیق تر این یافته ها از روش های مختلف تصویر برداری ام آر آی و سی تی اسکن نیز استفاده کردند .

در نتیجه مطالعات ، پزوهشگران دریافتند که شرایط دو نمونه از قلب های فوق الذکر مناسب نبوده و به دلیل گذشت زمان امکان مطالعه دقیق آن ها وجود ندارد اما در یک نمونه دیگر که به نسبت بهتر باقی مانده بود ، علائم بیماری قلبی به وضوح مشاهده می شد .

در همین رابطه فاطمه زهرا مکران Fatima-Zohra Mokrane از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و رادیولوژیست بیمارستان متعلق به دانشگاه تولوس University Hospital of Toulouse اعلام کرد : " از آن جائی که چهار قلب از بین این قلب های کشف شده در شرایط بسیار مناسبی باقی مانده بودند ، ما قادر به مشاهده ناراحتی ها و بیماری های مختلف قلبی در آن ها بودیم . در واقع در سه قلب از مجموع پنج قلب فوق ، نشانه های پلاک قلبی و تصلب شریان دیده می شود . "

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا