نباید نگاه و نگرش به انسان، اقتصادی باشد

دکتر پرتو تهرانی کرنر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) گفت: برگزاری این کارگاه اولین جلسه با موضوعی بود که سالهاست در اروپا، آمریکا و کشور ژاپن شکل گرفته است. باید کارگاه های زیادی در این حوزه برگزار شود تا بتوانیم در مباحت جهانی این چنینی ، شریک شویم.

به گفته وی هدف اصلی از برگزاری این کارگاه این بود که بدانیم زندگی در آینده چه معیارهایی دارد تا بتوان در این زمینه آینده نگری کرد.

دکتر تهرانی خاطرنشان کرد: امیدوارم با سوالاتی که با برگزاری این کارگاه در ذهن ها شکل گرفت و تمرینات کوچکی که انجام شد بتوان تجزیه و تحلیل های عینی صورت داد تا موفقیتی در این زمینه حاصل شود .هرچند تحقق آن به تئوری سازی و پیگری نیاز دارد.

وی در خصوص انسان اقتصادی توضیح داد: یکی از مباحث  مهم در فلسفه غرب این بود که اگر نگاه و نگرش ما به انسان، اقتصادی باشد می توانیم بسیاری از مسائل اجتماعی را حل کنیم اما انتقادی در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه نمی توان به انسان فقط از دید اقتصادی نگریست چراکه انسان، موجودی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم است. بنابراین باید به اقتصادی که پایه و فرضیه اش، انسان اقتصادی انتقاد کرد.

استاد ایرانی دانشگاه هامبلت برلین تصریح کرد: متاسفانه بازارهای بین المللی با جنبش های نیولیبرال همه به این جهت می روند که انسان را تنها از دیدگاه اقتصادی به عنوان کسی که یا تولیدکننده و یا مصرف کننده است بنگرند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر این موضوع توسط گروهی در فرانسه هدایت می شود که در این زمینه اطلاعاتی را هم منتشر کرده  و انتقاد کرده اند و اعلام کردند که باید در آینده با دیدگاهی بازتر و وسیع تر به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و پیشرفت نگاه کنیم. این گروه در بسیاری از کشورها با افرادی برای پیگیری موضوعات واهداف خود همکاری دارند .در کشور آلمان من نیز با این گروه ارتباط دارم.

 

 کارگاه «آینده پژوهی و نگاه انتقادی به رویکردهای انسان اقتصادی» با حضور دکتر پرتو تهرانی کرونر از دانشگاه هامبلت برلین در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

استاد ایرانی دانشگاه هامبلت برلین تصریح کرد: هدف ما این است که با برگزاری چنین کارگاه هایی در ایران در نهایت بتوانیم گروهی تشکیل دهیم تا از فعالیت های علمی و عینی که در ایران صورت گرفته است گزارش دهند و به این ترتیب این گروه هم در بحث های انتقادی که در برنامه های بین المللی نسبت به این روندها تدوین می شود شریک باشد.

وی افزود: به نوعی این گروه به دنبال این است تا در اهداف توسعه هزاره که توسط سازمان ملل تدوین می شود به انسان تنها با دید اقتصادی نگریسته نشود. البته در این اهداف تا سال 2030 به این موضوعات توجه نشده است اما دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که حداقل باید مسائل زیست محیطی و اجتماعی با یکدیگر در نظر گرفته شود و در تمام گفتگوهای آینده نیز مورد توجه باشد.

واقعیت این است که اکنون ما در آغاز سال 2015 قرار داریم، سالی که قرار بوده است به اهداف توسعه هزاره (MDGs) سازمان ملل متحد نایل آییم. اما جامعه بین­الملل به این اهداف دست نیافته است و هنوز چالش­های بسیاری وجود دارد. حتی امنیت غذایی و دسترسی به آب سالم برای بسیاری از ساکنان این کره خاکی فراهم نیست.

ما اکنون می­خواهیم روندها و نگرش­های مختلف را در ایران و سایر کشورهای جهان مرور کنیم و تعریفی برای آنچه که «زندگی خوب و شادکامی» نامیده می­شود پیدا کنیم. این کار به ما کمک می­کند راهی نو برای تعریف معیار شادکامی برای انجام تحقیقات و فعالیت­های برنامه­ریزی شده در آینده­پژوهی پیدا کنیم که می­تواند منجر به خلق نظریه­های جدیدی در آینده­پژوهی شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا