روکش ضدباکتری از جنس طلا

با این حال نگرانی های زیادی در مورد سمی بودن این ذرات به ویژه هنگامی که وارد بدن انسان می شوند وجود دارد. اما نوآوری دانشمندان لهستانی می تواند پایانی بر این نگرانی ها باشد.

 

گروهی از پژوهشگران موسسه شیمی فیزیک وابسته به آکادمی علوم لهستان موفق شدند نوعی پوشش ویژه از جنس طلا ایجاد کنند که می تواند بر روی سطوح مختلفی به کار رود. این روکش از نظر شیمیایی بسیار پایدار است و پس از بارها شستشو، همچنان بر روی سطح باقی می ماند.

 

این روکش ابتدا در ابتدا به شکل یک ترکیب میع عنصر بور است که در آن نانوذرات طلا به صورت کلوئیدی ثرار دارند. جسم مورد نظر در این ترکیب مایع وارد شده و سپس عامل پلیمر کننده به آن افزوده می شود. به این ترتیب مایع به شکل یک پلیمر نانوکامپوزیتی تبدیل می شود و سطح جسم مورد نظر ظرف تنها 12 ثانیه پوشیده خواهد شد.

آزمایش میزان کارایی این شیوه بر روی دو باکتری «ای کولای» و نیز «استاف اورئوس» نشان داد که 12 ساعت پس از قرارگیری این باکتری ها در معرض این نانوکامپوزیت، تعداد آنها تا 90 درصد کاهش یافته است.

 

 بر خلاف سایر انواع روکش های ضدباکتری، این روکش جدید، ماده ای از خود به محیط اطراف وارد نمی کند و به محیط زیست آسیب نمی رساند. در واقع این روکش جدید فقط بر روی میکروب ها تاثیر می گذارد.

 

به این ترتیب مشخص شده است که این روکش ضدباکتری طلایی نه تنها برای انسان و محیط زیست سالم تر است، بلکه دوره زمانی تاثیرگذاری آن نیز به مراتب بیشتر از سایر شیوه هاست.

 

همچنین آزمایش دیگری که با استفاده از این روکش ضدباکتری به انجام رسیده نشان می دهد که این ماده ضرری برای سلول های بدن نیز ندارد. دانشمندان سلول های بدن را به مدت 7 ماه در مجاورت این ماده قرار دادند و مشخص شد که این ماده آسیبی را متوجه آنها نمی کند.

 

این دانشمندان امیدوارند این ماده بتواند در آینده برای پوشاندن زخم ها و نیز سایر کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان از این ماده در تهیه انواع لباس زیر، جوراب و لباس ورزشی نیز بهره گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا