میدان مغناطیسی زمین وارونه نخواهد شد

شدت میدان مغناطیسی زمین در چند صد سال گذشته در حال تضعیف بوده و برخی از دانشمندان را به این نتیجه رسانده که ممکن است قطبیت زمین را وارونه کند.اما اکنون دانشمندان رصدخانه زمین لامونت دوهرتی دانشگاه کلمبیا اظهار کرده‌اند که این تضعیف نیرو احتمالا نوعی کاهش از حالت غیر عادی به عادی بوده و وارونگی در کار نخواهد بود.

ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین بر فناوری تاثیر خواهد گذاشت. میدان مغناطیسی، بادهای خورشیدی و پرتوهای کیهانی را منحرف می‌کند. زمانی که این میدان تضعیف می‌شود، تابش بیشتری به زمین وارد خواهد شد که می‌تواند نیروگاه‌های برق و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کند.

دانشمندان از یک روش جدید برای اندازه‌گیری تغییرات در قدرت میدان مغناطیسی در گذشته استفاده کرده و دریافتند که میانگین شدت طولانی‌مدت آن در پنج میلیون سال گذشته بسیار ضعیف‌تر از اطلاعات پایگاه داده شدت مغناطیس جهانی بوده و تنها 60 درصد قدرت کنونی میدان است.

این یافته‌ها، ادعا در مورد وارونه شدن میدان مغناطیسی را زیر سوال برده است.نتایج این تحقیق با انتظارات در مورد این که شدت میدان مغناطیسی در قطب‌ها دو برابر بیشتر از استوا است، تناسب دارد. به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.