ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک کولیستین در مالزی کشف شد

 به گزارش ایرنا، تارنمای 'مالای میل آنلاین' روز دوشنبه اعلام کرد ژن کشف شده جدیدی که استفاده از کولیستین به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی نیز نتوانست با آن مقابله کند، به تازگی در نمونه های باکتری در مالزی شناخته شد.این ژن که از آن به عنوان 'ام.سی.آر.وان' یاد می شود، برای نخستین بار در سال 2013 در یک خوک از مزرعه ای در چین شناسایی شد.

محققان چینی پس از کشف این ژن حیطه نظارت و بررسی های خود را به خرده فروشان گوشت در بازارهای مختلف چین توسعه دادند و موفق شدند این ژن را در 15 درصد از 523 نمونه گوشت خام خوک و گوشت مرغ در فروشگاه ها، 21 درصد از 804 خوک در کشتارگاه ها و یک درصد از یکهزار و 322 بیماران بیمارستانی مشاهده کنند.
تحقیقات نشان می دهد که این ژن مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک کولیستین نه تنها در حیوانات و انسان ها نشان داده شده، بلکه آلودگی های انسانی ایجاد کرده که می تواند در سراسر جهان گسترش یابد.
استفاده از از کولیستین برای پرورش دام های گوشتی پس از سال 1959 به دلیل ارزان بودن آن در فربه کردن حیوانات گوشتی و همچنین مقاوم ساختن آنها در مزارع پرازحام مورد استفاده قرار می گرفت.
بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی برای کولیستین در محصولات کشاورزی در حال حاضر 11 هزار و 942 تن در سال است و پیش می شود تقاضای آن با رشد سالیانه 4.75 درصدی تا سال 2021 به 16 هزار و 500 تن در سال افزایش یابد.
از آنجایی که استفاده از این دارو در حیوانات گوشتی به طور گسترده ای انجام می شود، این نگرانی وجود دارد که این ژن مقاوم در مقابل این آنتی بیونیک به انسان منتقل شده و در سراسر جهان گسترش یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا