ساخت نازک ترین مویرگ مصنوعی در جهان

بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، تیمی از پژوهشگران و دانشمندان رشته مهندسی پزشکی در مرکز ملی بیماری های مغز و قلب و عروق ژاپن National Cerebral and Cardiovascular Center موفق به طراحی و ساخت این مویرگ ها شده اند که تنها 6 دهم میلیمتر ضخامت دارد .

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده پرفسور یاشوهید ناکایاما Yasuhide Nakayama قرار دارد . این افراد در محیط آزمایشگاهی موفق شدند که یک میله نازک را در بدن موشی آزمایشگاهی کار گذاشته و پس از دو ماه باقی ماندن در بدن موش ، این میله با لایه ای از کلاژن پوشیده شده و به شکل یک رگ خونی در آمد . به گفته این دانشمندان ، مویرگ فوق الذکر  در حدود شش ماه پیش به بدن موجود دیگری به عنوان بخشی از سرخرگ پیوند زده شده و تا کنون به خوبی به وظایف خود عمل کرده است .

گفتنی است در حال حاضر پزشکان از رگ ها و مویرگ های مصنوعی در جراحی های خود استفاده می کنند که این رگ ها عمدتا  از موادی مانند fluoroplastics ساخته می شود که در نهایت توسط مواد بدن جایگزین می شوند . در این میان عمده ترین مشکلی که در راه استفاده از این مواد برای جایگزینی رگ ها در بدن وجود دارد ، تمایل ساخت لخته های خونی در مویرگ های مصنوعی ساخته شده از ماده fluoroplastics است که زیر 6 میلیمتر ضخامت دارند . این موضوع می تواند جان بیماران را با خطر مواجه کند .

پرفسور یاشوهید ناکایاما اعتقاد دارد که استفاده از این مویرگ های مصنوعی جدید می تواند خطر پیوند رگ های مصنوعی  را در مناطق حساس بدن انسان کاهش دهد .