اختصاص 0.5 درصد از درآمد نفت به تحقیق و توسعه

محمد سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با طرح این پرسش که چه کسی می بایست  به پژوهش هایی که در کشور انجام می شود، جهت بدهد تا این پژوهش ها کاربردی شوند و نیازهای ما را مرتفع کنند؟ گفت: این وظیفه صنایع مختلف است و صرف تکیه بر دانشگاه ها و وزارت علوم مشکل را حل نمی کند. من تجربه ساخت ماهواره را برای شما بیان می کنم. ما آمدیم زیر یک سقف آدم های صنعتی و آدم های دانشگاهی و دانشجویان را جمع و همه با هم کار کردیم. این ها باید با هم باشند. بنابراین کارفرما کسی است که به دنبال تولید صنعتی است. کارفرما نمی تواند دانشگاه باشد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر دانشگاه ها را ببینید همه دنبال ISI هستند اما اگر شرکت نفت بیاید تنها 0.5 درصد از درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دهد آنگاه همه این پژوهش ها به سمت رفع نیازهای این صنعت جهت می گیرند. صنعت نفت تنها شامل مهندسی شیمی و مهندسی نفت نیست. در این صنعت هم مکانیک هست، فیزیک هست، برق هست، مخابرات هست، معماری هست، علوم اجتماعی هست. در حقیقت تمام رشته ها در این صنعت کاربرد دارد.

وی در ادامه با انتقاد از عدم اختصاص بخشی از درآمد فروش نفت به امر تحقیق و توسعه، تصریح کرد: ما دو سال پیش پیشنهادی را مطرح کردیم مبنی بر اینکه 0.5 درصد از 14.5 درصد درآمد فروش نفت که به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد با نظارت خود این شرکت و وزارت نفت صرف تحقیق و توسعه شود که البته دولت با این پیشنهاد موافقت نکرد. اگر این اتفاق بیفتد تحول بزرگی در بحث پژوهش های کشور به وجود می آید.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا کاربردی نبودن پژوهش ها به دلیل عدم انتفال نیازهای صنعت به دانشگاه ها نیست؟ گفت: نه! دلیلش آن است که شرکتی مثل شرکت نفت پول کلانی به دستش می رسد و راحت هم هزینه می کند بدون اینکه نظارتی بر آن صورت بگیرد. بنابراین انگیزه ای برای حمایت از تحقیق و توسعه ندارند.

در حال حاضر بودجه ای که به امر پژوهش در کشور ما اختصاص یافته اصلا کافی نیست و باید به 4 درصد GDP برسد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، آینده پژوهش در کشور را روشن توصیف کرد و متذکر شد: آینده پژوهش در کشور ما با وجود این جوانانی که با چنگ و دندان تلاش می کنند و اقدامات بزرگی انجام می دهند، خوب است. واقعا آدم از دیدن نتایجی که در اثر تلاش و همت این جوانان حاصل شده است، احساس افتخار می کند.

وی در پایان، کمبود بودجه پژوهشی را یکی از مهم ترین چالش های این بخش دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بودجه ای که به امر پژوهش در کشور ما اختصاص یافته اصلا کافی نیست و باید به 4 درصد GDP برسد. اگر به این بودجه نرسیم همین طور مشکل خواهیم داشت. البته در قوانین و برنامه پنجم به این مساله اشاره شده است اما متاسفانه اجرا نمی شود. تحقق این موضوع انگیزه و اراده و ایثار می خواهد. ما نیاز به مسوولانی داریم که با داشتن انگیزه و قدرت کافی و فراهم کردن بستر مناسب کارها را پیش ببرند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا