قطب جنوب همچنان کوچکتر می شود

این تحقیقات که بر روی صفحه یخی نواحی شرقی قطب جنوب انجام شده همچنین حکایت از آن دارد که چنین فرآیندی برای قرنهای طولانی و به طور مستمر ادامه داشته است.
مشاهدات ماهواره ای نشان می دهد بخشهایی از صفحه یخی قطب جنوب هم اینک نیز در واکنش به گرم شدن آبهای آزاد جهان در حال باریک تر شدن است.
تازه ترین تحقیقات دانشمندان در مناطق قطبی زمین نشان از دوره ای دارد که طی آن یخچالهای طبیعی زمین کوچکتر شده است. این اتفاق در گذشته نه چندان دور زمین شناختی روی داده است.
نگرانی اصلی دانشمندان از فرآیندی موسوم به «ناپایداری صفحه یخی دریایی» است، جایی که عقب نشین یا همان ذوب شدن یخها به فرآیندی ادامه دار تبدیل شود.
بخش مهمی از این مطالعه که توسط دکتر ریچارد جونز انجام شده به این واقعیت تأکید دارد که فرآیند نگران کننده ای که به ناپایداری در توده های یخی قطب جنوب منجر می شود به واسطه مختصر گرمایش زمین تحریک می شود.
به عقیده وی، این یافته و نتایج آن از این جهت اهمیت زیادی دارد زیرا می توان از آن برای پیش بینی تأثیر قطب جنوب بر تغییر سطح آب دریاها استفاده کرد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که متوجه می شویم صفحه یخی ناحیه شرق قطب جنوب آنچنان دارای یخهای آسیب پذیر نسبت به تغییرات جوی و گرمایش زمین است که با ذوب شدن آن سطح آب دریاها تا دهها متر افزایش می یابد.
به گفته این محقق، برای اینکه فرآیند ذوب شدن یخچالهای طبیعی قطب جنوب زمین سرعت بیشتری پیدا کند تنها به کمی افزایش تغییرات جوی نیاز داریم. در این صورت شرایطی پدید می آید که تا قرنها و حتی هزار سال ادامه پیدا می کند.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا