نقش پلاکنتون‌ها در کاهش پدیده گرمایش جهانی

پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید به این نتیجه رسیدند که فیتوپلاکنتون‌ها (یعنی موجودات میکروسکپی ساکن در آب) می‌توانند در برابر افزایش دمای محیط زندگی خود تاب‌آوری زیادی داشته باشند. دی اکسید کربنی که فیتوپلاکنتون‌ها از هوا جذب می‌کنند، چیزی معادل دی اکسید کربن جذب شده توسط جنگل‌های بارانی است و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که این موجودات نقش مهمی در کاهش اثرات گرمایش زمین دارند.

در این آزمایش مشخص شد که وقتی دمای آب حاوی فیتوپلاکنتون‌ها بالا برده می‌شد، این موجودات بلافاصله قادر به انطباق خود با آن و تولید مثل نبودند، اما پس از گذشت 45 روز (یا 100 نسل) این موجودات می‌توانستند به خوبی خود را با این وضعیت جدید وفق دهند. به این ترتیب این موجودات میکروسکپی همچنان قادر به تبدیل دی اکسید کربن به زیست توده هستند.

این پاسخ تکاملی فیتوپلاکنتون‌ها می‌تواند نکته مهمی برای کارشناسانی که مدل‌های پیش بینی گرمایش زمین را طراحی می‌کنند به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه این موجودات ریز می‌توانند ضمن انطباق خود با پیامدهای این پدیده، نقش موثری در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشند، باید در مدل‌های شبیه سازی گرمایش جهانی به عنوان یکی از عوامل دخیل و تاثیر گذار در نظر گرفته شوند.

با اینکه در این مطالعه فقط یک گونه فیتوپلاکنتون مورد مطالعه قرار گرفت، اما پژوهشگران بر این باورند که گونه‌های دیگر نیز رفتاری مشابه داشته و تفاوت آنچنانی بین آنها وجود ندارد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Ecology Letters منتشر شده است.