دیابتی ها از هوای آلوده فرار کنند

پژوهشگران در مطالعات جدید خود و در پی بررسی های میدانی طولانی مدت ، دریافتند که احتمال بروز حملات قلبی در زنان مبتلا به دیابت که در معرض تنفس هوای آلوده قرار دارند  ، بسیار بالاتر از سایر افراد است . 

اگرچه بر اساس مطالعات پیشین مشخص شده بود که بیماران دیابتی به طور کلی در خطر بروز حملات قلبی قرار دارند ، ولی در این مطالعات پژوهشگران برای نخستین بار و با استفاده از روش بررسی بلند مدت توانستند به طور قطعی به وجود ارتباط بین هوای آلوده و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت پی ببرند .

در همین زمینه جیمی . ای . هارت  Jaime E. Hart سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران و اساتید  دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد Harvard Medical School در بوستون اعلام کرد : " اگرچه بر اساس مطالعات پیشین مشخص شده بود که بیماران دیابتی به طور کلی در خطر بروز حملات قلبی قرار دارند ، ولی در این مطالعات پژوهشگران برای نخستین بار و با استفاده از روش بررسی بلند مدت توانستند به طور قطعی به وجود ارتباط بین هوای آلوده و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت پی ببرند . "

لازم به توضیح است که به طور کلی زنان کمتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند و ریسک بروز بیماری های موسوم به cardiovascular disease (CVD) در آن ها کمتر است اما زنان مبتلا به دیابت در صورت قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بالا تر است و به ازای هر 10 میکرو گرم آلایندگی در هر متر مربع از هوای تنفسی افراد ، 44 درصد بر خطر بیماری های cardiovascular disease (CVD) افزوده شده و و 66 درصد احتمال سکته در این گروه بیشتر خواهد شد . بر این اساس آلاینده ها و گرد و خاک جاده ای موجب افزایش 18 درصدی خطر سکته در این بیماران شده و 19 درصد احتمال بروز بیماری های cardiovascular disease (CVD) را افزایش می دهد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده در آن در آخرین شماره مجله علمی انجمن قلب آمریکا Journal of the American Heart Association با عنوان منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا