مصرف‌کنندگان بی‌اطلاع، برند می‌خرند

این موضوع را می‌توان ناشی از نبود اطلاعات و دانش کافی از محصولات دانست و این امر توسط اقتصاددانان دانشگاه شیکاگو ثابت شده است.

دانشمندان دریافتند هر چه مصرف‌کننده بیشتر اطلاعات داشته باشد، شانس بیشتری دارد که در انتخاب خود اسیر نام برندها نشود. در مورد قرص‌های مسکن، افراد دارای دانش پزشکی، بیشتر احتمال دارد به نام برند محصول اهمیت ندهند. همچنین، به طور مثال، سرآشپزها، کمتر شکر و نمک دارای نام برند را در مقایسه با افرادی انتخاب می‌کنند که به طور حرفه‌ای آشپزی نمی‌کنند.

محققان داده‌های دریافتنی بیش از 77 میلیون خرید بین سال‌های 2004 و 2011 را تحلیل کردند و خریدهای مصرف‌کنندگان آسپرین دارای نام برند را با دانش و حرفه‌های آن‌ها مطابقت دادند. داروسازها و پرستارها درباره ترکیبات مسکن‌ها در مقایسه با مصرف‌کننده متوسط بیشتر می‌دانند.

نتایح نشان داد 26 درصد مصرف‌کننده‌های متوسط و فقط 9 درصد داروسازان به محصولات دارای نام برند اهمیت نمی‌دهند. همچنین  40 مصرف‌کنندگان متوسط، شکر و نمک بدون برند می‌خرند و 23 درصد آشپزها این اقلام با نام برند می‌خرند. همان نتایج برای 51 محصول بهداشتی مختلف نیز صدق کرد.

کارشناسان کمتر احتمال دارد محصولات دارای برند گران‌تر بخرند. با این حال، بر خلاف شکر و نمک همین موضوع درباره 241 کالای غذایی و نوشیدنی صدق نکرد.

داشتن دانش درباره محصولات، دارای اثر کم یا صفر برای چنین محصولاتی است و به طور مثال، مصرف‌کنندگانی که سرآشپز هستند، آماده‌اند تا بهای زیادی برای کالاهای غذایی و نوشیدنی دارای نام برند بپردازند.

دانشمندان معتقدند تحقیقات بیشتری برای نشان دادن دلیل این تفاوت رفتاری لازم است.

این پژوهش در Quarterly Journal of Economics منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا