تحقیق در زمینه قارچ های حل کننده فسفر

پژوهشگران ایرانی به تازگی مطالعه ای برای جداسازی و شناسایی گونه های قارچی حل كننده فسفر و ارزیابی توانایی آنها به صورت كیفی و كمی آنها انجام داده اند. آزمایش بر 5 نمونه خاك های جنگلی اطراف كوه سپیدلار استان كهگیلویه و بویراحمد انجام شد و توانایی قارچ های جداسازی شده در دو محیط كشت PVK و مایع بررسی گردید.

آزمون كمی با تیمارهای قارچی شاهد، چهار جدایه و آسپرجیلوس نیجر با سه تكرار انجام شد. جدایه های برتر این دو محیط كشت توسط روش ITS-PCR شناسایی شد. از میان قارچ ها، 4 قارچ هاله بسیار بزرگ و روشن روی محیط كشت پیكواسكای ایجاد كردند. نتایج نشان داد كه ترتیب مقدار فسفر محلول در قارچ­های مورد مطالعه به صورت شاهد قارچ 3> قارچ 2 قارچ 1 بود.

جدایه های برتر 1 و 2 به ترتیب قارچ كلادوسپوریوم كلادوسپوریودس و ایوپنی سیلیوم روبیدوروم شناسایی شدند. این اولین گزارش از توانایی این قارچ ها در سطح گونه برای انحلال فسفر است.

منبع: غزاله سادات ذریه، ابراهیم ادهمی، رضا نقی ها، حمیدرضا اولیایی، رضا مستوفی زاده قلمفرسا، 1394،   جداسازی و شناسایی گونه های قارچ حل كننده فسفر از خاك های جنگلی اطراف كوه سپیدلار به روش ITS-PCR. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك ، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).