استفاده از مقوا در بتن

بیشتر صنایع كاغذ و مقواسازی برای دفع پسماندهای تولیدی خود، از دو روش متداول سوزاندن و دفن در خاكچال استفاده می كنند که این موضوع به نوعی صرف نظر از هزینه های گزاف به حساب می آید. تركیبات خطرناك موجود در این نوع پسماندها، سبب آلودگی های محیط زیست و به خطر افتادن سلامت بشر می شود.

با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از پسماند نوع1 در تولید بتن به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی به سبب استفاده از سیمان كمتر رضایت بخش تر است

بسیاری از مطالعات سال های اخیر نشان می دهد كه بعضی از ضایعات حاصل از صنایع كاغذ و مقوا می تواند به عنوان مواد اولیه در صنعت ساختمان به كار رود. این تحقیق با هدف تعیین درصد بهینه اختلاط پسماند مقواسازی در تهیه بتن سبك غیر باربر انجام شد.

در این تحقیق از دو نوع پسماند كارخانه مقواسازی (پسماند نوع1 حاوی مقوا و ماسه و پسماند نوع2 حاوی نایلون، یونولیت و مقوا) كه بیشترین حجم پسماندها را تشكیل می دهند استفاده شد. مشخصات فیزیكی و میكروبی پسماندها مطابق ASTM اندازه گیری شد. همچنین تركیب های مختلف شیمیایی پسماندها شامل عناصر مختلف با استفـاده از میكــروسكـوپ الكترونی اندازه گیری شد. پس از آماده سازی نمونه ها، آزمایش های مورد نظر برای تعیین درصد بهینه اختلاط پسماند در بتن در سنین 7، 14 و 28 روز انجام شد.

یافته ها نشان دادند  که از آنجایی كه pH نمونه بتن های تازه حاوی پسماند بزرگتر از 12 است، می توان مطمئن شد كه هیچ گونه مشكل میكروبی وجود نخواهد داشت. به طوركلی استفاده از پسماند در تولید بتن سبب كاهش مقاومت فشاری نمونه ها می شود. مقایسه مقاومت فشاری بتن های حاوی پسماند نوع1 و نمونه بتن های حاوی هر دو نوع پسماند، نشان می دهد با كاهش میزان پسماند نوع 2 نسبت به پسماند نوع1 مقاومت فشاری بتن بهبود می یابد.

نتایج حاصل از آزمایش چگالی خشك، نشان دهنده كاهش چگالی نمونه­های بتنی حاوی پسماند با افزایش درصد جایگزینی پسماند در بخش ماسه است. همچنین استفاده از پسماند نوع2 باعث سبك تر شدن نمونه های بتنی نسبت به نوع1 می شود. مقادیر بهینه درصدهای جایگزینی پسماند بجای بخش ماسه بتن برای نمونه های حاوی پسماند نوع 1 و نوع 2، به ترتیب 70 و 75 و همچنین برای نمونه های حاوی هر دو نوع پسماند، 49 درصد پسماند نوع 1 و 21 درصد پسماند نوع 2 می­باشد.

با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از پسماند نوع1 در تولید بتن به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی به سبب استفاده از سیمان كمتر رضایت بخش تر است. استفاده از پسماندهای كارخانه های مقواسازی در تولید بتن سبب صرفه های زیست محیطی و اقتصادی (سودآوری و تولید اشتغال، كاهش هزینه های انتقال پسماندها به محل دفن، كاهش وزن سازه، استفاده از پسماند به جای خرید ماسه و كاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوزاندن و دفن پسماندهـا در خاكچال) می شود.

منبع: داریوش یوسفی كبریا، سیده فاطمه سید علیپور، مهدی دهستانی،  1394،  تعیین درصد بهینه اختلاط پسماند مقواسازی در تهیه بتن سبك غیر باربر. فصلنامه علوم و تكنولوژی محیط زیست ، سال هفدهم، شماره 3 (پیاپی 67).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا