مطالعه روند اهلی شدن کدو تنبل

احتمالا انسان های دوران باستان از این گیاه برای مصارف دیگری مانند ظروف و بطری ، ابزار و وسیله هایی جهت شناور نگه داشتن توری های ماهیگیری خود استفاده می کردند .  احتمالا این گیاه در یک رابطه همزیستی با انسان دچار تکامل شده و تبدیل به ماده ای خوراکی شده است . البته فرایند این رویداد هنوز به طور دقیق شناخته نشده است .

تیمی از پژوهشگران دیرینه شناس در مطالعات خود دریافتند که برنامه غذائی گروه وسیعی از حیوانات عظیم الجثه باستانی که در حدود 12 هزار سال پیش زندگی می کردند مشتمل بر مصرف گیاهانی همچون گونه های وحشی کدو تنبل و کدو مسما بود . بررسی های انجام شده روی بقایای مدفوع حیواناتی از جمله ماموت ها ، ماستودون ها (  پستانداری شبیه فیل که در دوران الیگوسن وپلیستوسن میزیسته )؛ خرس های تنبل غول پیکر و برخی دیگر از جانوران این دوره بیانگر وجود دانه های گیاهان فوق الذکر است .

در این دوران برخی از اعضای خانواده گیاه کدوی قلیائی یا cucurbita دارای مزه تلخ و گاهی نیز سمی بودند . میزان سم این گیاهان به گونه ای بود که مصرف آن برای انسان و برخی از جانوران کوچکتر ، مضر بوده اما برای حیوانات بزرگ مشکلی ایجاد نمی کرد . در این میان یکی از مهمترین روش های تکثیر این گیاهان ، انتقال دانه های آن ها توسط این حیوانات غول پیکر بود و به همین دلیل این گیاهان پس از انقراض گونه های جانوری فوق الذکر ، بخش مهمی از فرایند تکثیر طبیعی خود را از دست دادند .

در همین رابطه جورج پری George Perry از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " ما به مطالعه دی ان ای کدو تنبل های باستانی و نمونه های وحشی این گیاه در دوران مدرن پرداخته و آن ها را با نمونه های اهلی شده مقایسه کردیم . این موارد با نمونه های باستانی جمع اوری شده از محوطه های دوران پیش از تاریخ از مناطق مختلف مورد تطبیق قرار گرفته و مشخص شد که برخی از گونه های اهلی شده کدو تنبل ، در طبیعت منقرض شده اند . "

این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که گیاه کدو تنبل حداقل برای شش دفعه و در شش منطقه مختلف جهان توسط انسان اهلی شده بود و البته در ابتدا از این گیاه برای مصرف خوراکی استفاده نمی شد .  در همین زمینه لوگان کیستلر Logan Kistler از پژوهشگران دانشگاه وارویک University of Warwick اعلام کرد : " احتمالا انسان های دوران باستان از این گیاه برای مصارف دیگری مانند ظروف و بطری ، ابزار و وسیله هایی جهت شناور نگه داشتن توری های ماهیگیری خود استفاده می کردند .  احتمالا این گیاه در یک رابطه همزیستی با انسان دچار تکامل شده و تبدیل به ماده ای خوراکی شده است . البته فرایند این رویداد هنوز به طور دقیق شناخته نشده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا