نخستین همایش رتینوپاتی نوزادان با هدف اطلاع رسانی و پیشگیری برگزار می شود

به گزارش ایرنا، در این همایش به موضوعاتی همچون مقدمات و تعاریف ریتنوپاتی نوزادان نارس، پیشگیری و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس و روش های نوین غربالگری این بیماری با برگزاری پانل های تخصصصی پرداخته می شود. 

این همایش دارای امتیاز بازآموزی برای چشم پزشکان نوزادان، فوق تخصص های کودکان، پرستاران بخش مراقبت های ویژه و کودکان، مددکاران اجتماعی و کارشناسان هوشبری است. 

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از ابزار و وسایل تشخیصی و درمانی بیماری رتینوپاتی نیز به نمایش گذاشته می شود. 

این همایش با همکاری کمیته کشوری غربالگری ریتنوپاتی نوزادان نارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیماستان فارابی، انجمن اشک در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود. 

رتینوپاتی نوزادان نارس ازسال 1942 درجهان شناخته شد نشانه این بیماری تشکیل یک پرده سفید در پشت مردمک چشم است که مانع بینایی می شود. 

این بیماری به تدریج شایع تر شد تا جایی که یک چسم پزشک به نام دکتر کامپل متوجه شد نوزادان نارسی که به دلیل تکامل نیافتن ریه برای زنده ماندن درصدی بالای اکسیژن دریافت می کنند بیشتردچار نابینایی می شوند،اما به تدریج با پیشرفت علم پزشکان متوجه شدند تنها اکسیژن عامل نابینایی نوزادان نارس نیست بلکه عواملی مانند وزن کم به هنگام تولد، سن پایین نوزاد و دریافت اکسیژن با غلظت بالا منجر به پیدایش بیماری می شود.

زمان طلایی برای تشخیص و درمان این بیماری سه تا چهار هفته پس از تولد نوزاد نارس است اما در صورت مراجعه دیرهنگام و از دست رفتن این زمان نوزاد به نابینایی مطلق مبتلا می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا