فرسایس خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

حسن پسندیده  در گفت و گو با ایرنا افزود: برای پدیده فرسایش در منطقه و جهان رتبه بندی وجود ندارد، اما میانگین شاخص جهانی فرسایش پنج تا 6 تن در هکتار است.

وی ادامه داد:کشورهایی که نسبت به بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک و محیط زیست اقدام و از فعالیت هایی که منجر به جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک می شود، ممانعت می کنند، خاک پایدار و حاصلخیزتری نیز دارند. 

وی اظهار کرد:عوامل آبی و بادی منابع طبیعی فرسایش خاک هستند که توسعه ناپایدار و فعالیت های غیر اصولی منابع انسانی در سرعت تخریب خاک و فرسایش آن نقش قابل ملاحظه ای دارد. 

پسندیده گفت:از بین رفتن پوشش گیاهی، چرای بی رویه، قطع درختان، کشاورزی ناپایدار، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات و مدیریت ناپایدار منابع خاک از عوامل فرسایش خاک محسوب می شوند.

وی ادامه داد: اجرای طرح های انحرافی منابع آب و تغییر جریان طبیعی آب، خشکاندن تالاب ها و عدم توجه به حق آبه های زیست محیطی طبیعت و مواردی مانند تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیز بر سرعت فرسایش تاثیر قابل توجهی دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مدیریت پایدار منابع خاک، حفاظت جنگل ها و مراتع و اجرای طرح های جنگلداری و مرتع داری، آبخیزداری، آبخوان داری و عدم تخریب سرزمین در کاهش روند فرسایش خاک بسیار موثر است.

وی گفت: برای تشکیل لایه ای نازک از خاک بستگی به موقعیت زمانی، مکانی و اقلیمی بین 100 تا 10 هزار سال طول می کشد، لذا ضرورت دارد برای منابع ارزشمند خاک و بر اساس کارکرد و کاربری های مختلف سرزمین و طبق ظرفیت و توان اکولوژیک طبیعت از منابع خاک بهره برداری شده و از فعالیت های ناپایدار جلوگیری کرد.

پسندیده افزود: حفاظت مراتع و جنگل ها و جلوگیری از بیابان زایی، مدیریت خاک، اجرای طرح های تثبیت شن های روان، مالچ پاشی و استفاده از بادشکن در جلوگیری از توفان های شنی بسیار موثر است.

وی تاکید کرد:استفاده از دانش و علوم روز دنیا و مطالعات کشورهای توسعه یافته و تجربیات حاصل از اجرای طرح های موفق می تواند در پیشبرد اهداف حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش بسیار موثر باشد که کشور ما هم از این تجارب بین المللی استفاده می کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا