تلفن های همراه متهم جدید اختلال در خواب

تلفن های همراه هوشمند جزء ابزاری هستند که به سرعت فراگیر شده است و زندگی بدون آن ها سخت خواهد شد. با این حال آیا کسی می داند که همین وسیله مفید علت بی خوابی و اختلالات خواب شناسایی شده است ؟ با توجه به بررسی ها و تحقیقاتی جدیدی که درباره تلفن های همراه هوشمند انجام شده، مشخص شده است ، استفاده از تلفن های همراه هوشمند ، تبلت ها و کتابخوان های الکتریکی (e-readers) در شب هنگام  و زمان پیش از خواب ، به دلیل انتشار نور آبی ، باعث اختلال در خواب می شوند.

نور مدل های جدید تلفن های همراه ، تبلت ها و کتابخوان های الکتریکی آبی تر و روشن تر بوده، تنظیمات آن باید نور خروجی آبی را فیلتر کند اما زمان سنج طبیعی بدن با دریافت این نور دچار اشتباه شده و باعث بیدار ماندن بدن در طول شب می شود.

پل گرینگراز (Paul Gringras) از بیمارستان کودکان اولینا (Evelina Children’s Hospital) در لندن و از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با اثر نور آبی تلفن های همراه بر بدن انسان می گوید: « نور مدل های جدید تلفن های همراه ، تبلت ها و کتابخوان های الکتریکی آبی تر و روشن تر بوده، تنظیمات آن باید نور خروجی آبی را فیلتر کند اما زمان سنج طبیعی بدن با دریافت این نور دچار اشتباه شده و باعث بیدار ماندن بدن در طول شب می شود. »

گرینگراز معتقد است که تولیدکنندگان این ابزارها باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. با تاریک شدن هوا بدن شروع به تولید و ترشح هورمون ملاتونین خواب می کند و افراد با ترشح این هورمون احساس خواب کرده و با این روند به خواب می روند اما وجود نور مصنوعی تلفن های همراه هوشمند و دیگر ابزار مشابه در این روند اختلال ایجاد کرده و باعث بی خوابی در افراد می شوند. در واقع طول موج مشخصی از نور که در پایان طیف سبز – آبی قرار دارد ، می تواند سیستم تولید و ترشح هورمون ملاتونین خواب را مختل سازد.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که یک روند روشنی از تولید اینگونه دستگاه ها وجود دارد که مشخص می سازد ، دستگاه های جدید در حال بزرگتر و روشن تر شدن بوده و دارای سطوح بالاتری از کنتراست و انتشار نور آبی هستند .

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مرز در بهداشت عمومی (journal Frontiers in Public Health) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله در دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق ؛  اینجا را کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا