مطالعه ژنتیکی فسیل های 13 هزار ساله

یک تیم از محققان بین المللی به رهبری دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین (Trinity College Dublin) و دانشگاه کالج دوبلین (University College Dublin) ایرلند و دانشگاه کمبریج (Cambridge University) انگلستان موفق شدند تا ژنوم بقایای دو شکارچی سیزده هزار و 300 ساله و نه هزار و 700 ساله پیدا شده در غارهای قفقاز را به دست آوردند. نتایج مطالعات این پژوهشگران نشان می دهد که این دو نفر به یک رشته چهارم از اجداد باستانی اروپائیان تعلق دارند.

اجداد باستانی اروپائیان که شکارچی – گردآورنده غرب اروپا هستند ، با نخستین مهاجرت انسان مدرن اولیه به اروپا که در حدود 45 هزار سال پیش صورت گرفته بود و از اجداد نخستین کشاورزان در حدود دوره یخبندان ، 25 هزار سال پیش ، شکل گرفته است.

آندریا مانیکا (Andrea Manica) از دانشگاه کمبریج در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این یافته های جدید اعلام کرد : « این انشعاب اصل و نسب جدید از شکارچی – گردآورنده غرب اروپا صورت گرفته است. اجداد باستانی اروپائیان که شکارچی – گردآورنده غرب اروپا هستند ، با نخستین مهاجرت انسان مدرن اولیه به اروپا که در حدود 45 هزار سال پیش صورت گرفته بود و از اجداد نخستین کشاورزان در حدود دوره یخبندان ، 25 هزار سال پیش ، شکل گرفته است.  

به نظر می رسد که پس از گرم شدن هوا و ذوب شدن یخ ها ، شکارچی – گردآورندگان با دیگر گروه ها احتمالا از شرق ، مخلوط شدند. آندریا مانیکا در رابطه با پیدا شدن پاسخ اصل فرهنگ یامنایا (Yamnaya) می گوید : « این سوال که یامنایا از کجا آمده تا کنون یک رمز و راز بوده است. اما الان ما می توانیم پاسخ آن را ارائه دهیم چرا که ما موفق شدیم آرایش ژنتیکی آنها را که ترکیبی از شکارچی – گردآورندگان شرق اروپا و یک جمعیت کوچک از شکارچیان قفقازی که توانستند دوره آخرین یخبندان را تحمل کرده و جان سالم به در ببرند ، را به دست آوریم.»

فرهنگ یامنایا (Yamnaya) یا یامنا که فرهنگ گورچالی نیز نامیده می‌شود، از فرهنگ‌ های اواخر عصر مس و اوایل عصر برنز در منطقه بوگ جنوبی (Southern Bug) ، دنیستر (Dniester) و اورال (Ural) بود که از سه هزار و 600 تا دو هزار و 300  پیش از میلاد ادامه داشته است. مردمان این فرهنگ کوچ‌ گرد بودند اما شماری از آن‌ ها در نزدیکی رودها و حصارهای تپه ‌ای به کشاورزی نیز روی آورده بودند. علاوه بر آن ، این فرهنگ به عنوان فرهنگی از مردمان هندواروپایی اولیه در دوران متاخر خود یعنی پیش از جدا و پراکنده شدن هندواروپاییان دانسته می‌ شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا