شناسایی چرخه رشد انگل مالاریا

یک گروه از دانشمندان در آخرین تحقیقات خود موفق شدند تا کلید اصلی توضیح شیوع رشد مالاریا را به دست آورند. دانشمندان دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham) انگلستان توانستند نقش چرخه پروتئین مولکولی که باعث تحریک رشد مالاریا در درون پشه ها می شود، را شناسایی کنند.

این پژوهش ها، با توجه به تجزیه و تحلیل های دقیق چرخه P-type  که به چرخه موجود در گیاهان بسیار نزدیک است، سه نوع مختلف چرخه رشد شناسایی شده در این نوع انگل را توضیح داده و نتایج قابل توجهی را ارائه می دهد .

ریتا توآری (Rita Tewari) و دکتر بیل ویکستید (Bill Wickstead) از دانشکده علوم زندگی (School of Life Sciences) دانشگاه ناتینگهام که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشته اند، توانستند به درک بهتر چگونگی رشد انگل مالاریا در حشرات و میزبان های انسان کمک کنند که عاملی بالقوه در به دست آوردن درمان های جدید این بیماری محسوب می شود.

این پژوهش ها، با توجه به تجزیه و تحلیل های دقیق چرخه P-type  که به چرخه موجود در گیاهان بسیار نزدیک است، سه نوع مختلف چرخه رشد شناسایی شده در این نوع انگل را توضیح داده و نتایج قابل توجهی را ارائه می دهد .

مگالی روکز (Magali Roques) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با این مطالعات و نتایج آن می گوید: « این تحقیقات ، نخستین مطالعات کاربردی در چرخه انگل مالاریا و پیامدهای آن در رشد انگل مالاریا درون پشه پاتوژن حامل است که قطعا درک تقسیم سلولی و چرخه رشد این انگل را بیشتر خواهد کرد و البته می تواند به دست یابی راهی برای از بین بردن و یا درمان بیماری مالاریا در آینده منجر شود.»

قابل توجه است که مالاریا عامل مرگ و میر سالانه نیم میلیون نفر در جهان است که به طور عمده در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. انگل مالاریا تحت یک چرخه زندگی پیچیده که نیازمند دو میزبان ، یک پشه و یک پستاندار  است ، رشد می کند.

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی (journal PLoS Pathogens) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله در دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق ؛ اینجا  را  کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا