تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر خصوصیات ذرت

به تازگی محققان صنایع کشاورزی به تحقیقاتی بومی دست زده اند که این پژوهش به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر عملكرد كمی و كیفی و تعیین عمق بهینه آبیاری ذرت علوفه ای در منطقه شهركرد، در قالب بلوك های كامل تصادفی با 7 تیمار شامل 40، 55، 70، 85، 100، 115 و 130 درصد كمبود رطوبت خاك در 3 تكرار به روش آبیاری جویچه ای انجام شد.

عمق آب مصرفی بهینه برای ذرت علوفه ای در شهركرد 5 /582 میلی متر است كه معادل 86 درصد عمق آبیاری كامل است.

تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر عملكرد، بهره وری مصرف آب، درصد ماده خشك، ارتفاع و قطر میانه ساقه و قطر، طول و وزن بلال معنی دار بود. سطوح مختلف آب آبیاری تاثیر معنی داری روی درصد پروتئین و درصد روغن دانه نداشت، اما تاثیر آن بر درصد فیبر بوته معنی دار بود.

با افزایش عمق آبیاری میزان، طول ساقه، وزن بلال و درصد فیبر بوته افزایش یافت. كمترین و بیشترین عملكرد ذرت به ترتیب مربوط به سطوح آبیاری 40 و 130 درصد آبیاری كامل به ترتیب برابر با 1/ 43 و 1/ 88 تن در هكتار بود. بیشترین و كمترین میزان بهره وری مصرف آب نسبت به عملكرد محصول تازه، به ترتیب مربوط به تیمارهای 55 و 130 درصد آبیاری كامل و به ترتیب برابر 17/ 16 و 1/ 10 كیلوگرم در مترمكعب بود.

نتایج تحلیل اقتصادی نشان داد كه عمق آب مصرفی بهینه برای ذرت علوفه ای در شهركرد 5 /582 میلی متر است كه معادل 86 درصد عمق آبیاری كامل است.

منبع: سجاد حیدری سورشجانی، محمد شایان نژاد، مسعود نادری، بیژن حقیقتی، 1394، تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر خصوصیات كمی و كیفی ذرت علوفه ای (رقم NS) و تعیین عمق بهینه آبیاری آن در شرایط كمبود آب. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا