کبوترها سرطان شناس هستند

تشخیص سرطان کاری سخت و پیچیده است. در بسیاری از موارد پزشک باید در مدت زمانی اندک تصمیم های سختی گرفته و تشخیص دهد که آیا با تومور سرطانی خوش خیمی روبروست یا از نوع بدخیم است و حتی اینکه اصولا توده ای که در بخشی از بدن بیمار مشاهده کرده می تواند خطرناک باشد یا نه؟

دانشمندان به این نتیجه حیرت انگیز رسیده اند که کبوترها توانایی چشمگیری در تشخیص سرطان های بدخیم دارند.

اگرچه پزشکان پس از سالها بررسی به سطحی از توانایی می رسند که می توانند چنین تشخیص های مهمی را انجام دهند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که کبوترها قابلیت خیره کننده ای در این زمینه داشته و می توانند یاری رسان خوبی برای پزشکان باشند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشگاه آیوا در تلاش بوده اند تا این نکته را بررسی کنند که پزشکان متخصص چگونه در گذر زمان مهارت خود در زمینه تشخیص سرطان را پالایش کرده و به نوعی به روز نگاه می دارند.

به همین دلیل محققان دسته از کبوترها را گونه ای آموزش دادند تا بتوانند بافت سالم را از سرطانی تشخیص دهند. این آموزش از آن جهت به کبوترها داده شده زیرا آنها در بسیاری از جهات از حیث قدرت بینایی با انسانها قابل مقایس هستند.

نتیجه این بررسی در نوع خود حیرت انگیز بود زیرا محققان دریافتند کبوترها عملکرد تحسین برانگیزی در این زمینه دارند.

محققان با نشان دادن تصاویری از انواع بافت سینه به کبوترها و تعیین جایزه (غذا) برای تشخیص بافت سالم از سرطانی متوجه شدند که این پرندگان با ضریب دقت 85 درصد می توانند بافت سرطانی را به درستی انتخاب کنند.

این درحالی است که همین معیار برای پزشکان 96 درصد است اما نزدیکی آن به رقم مربوط به کبوترها حیرت محققان را به همراه داشته است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا