ارتباط عدالت‌جویی کودکان با کشور محل زندگی

شاید عدالت‌جویی، یکی از اجزای کلیدی تمدن انسانی باشد و به وسیله آن توانسته باشیم منابع ارزشمندمان را با هم مورد استفاده قرار داده باشیم. با این وجود آیا این پدیده در میان همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها یکی است؟ پژوهشی جدید در دانشگاه هاروارد نشان میدهد که شاید پاسخ به این پرسش منفی باشد.

پژوهشگران با ترتیب دادن یک بازی ساده که در آن، یک شکلات بین دو نفر تقسیم می‌شد به ارزیابی میزان واکنش بچه‌ها به پدیده عدالت و انصاف جویی پرداختند. بچه‌ها از کشورهای مختلف، بلافاصله پیشنهادات غیرمنصفانه را رد می‌کردند. با این وجود بچه‌ها از سه کشور ایالات متحده، کانادا و اوگاندا حتی پیشنهاد غیرمنصفانه به دیگران را نیز رد می‌کردند.

در این آزمایش، تعداد شکلات‌های پیشنهاد شده به یکی از بچه‌ها، بیشتر از دیگری بود. اگر کودک با این پیشنهاد موافق بود، یک دستگیره سبز و اگر مخالف بود، یک دستگیره قرمز را می‌فشرد.

بچه های کم سن، با توزیع ناعادلانه‌ای که دیگری بیشتر از آنها دریافت می‌کند مخالفت می‌کردند. اما بچه‌های حدود هشت ساله، بچه ها با توزیعی که در آن دیگری کمتر از آنها دریافت می‌کرد نیز مخالفت می‌کردند.

پژوهشگران در گام بعد به بررسی این پدیده در کشورهای کانادا، هندوستان، مکزیک، پرو، سنگال، اوگاندا و ایالات متحده پرداختند. با این حال مشاهده شد فققط کودکان اهل ایالات متحده، کانادا و اوگاندا در توزیع ناعادلانه . کمتر رسیدن به دیگری واکنش نشان می‌دادند.

این پژوهشگران بر این باورند که انجام پژوهشی مشابه در میان بزرگسالان می‌تواند به درک هر چه بهتر این پدیده کمک کند.

این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا