نقش والدین بر مهارت حل مسئله در کودکان
پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی انجام شده است، با هدف تعیین اثر بخشی آموزش حل مسئله بر رابطه والد كودك اجرا شد. این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون تك گروهی بود.
آموزش مهارت های حل مسئله بهبود تعامل های بین افراد خانواده به ویژه والدین و فرزندان را در پی دارد.
گروه نمونه شامل تعداد 61 نفر از مادران كودكان 4 تا 7 سال بود. مهارت های حل مسئله طی 9 جلسه دو ساعته در طول 9 هفته (هر هفته یك جلسه) توسط مجریان آموزش دیده اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی، مقیاس ارزیابی رابطه مادر، كودك (رابرت، 1961) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته های پژوهش از روش اندازه گیری مكرر استفاده شد.
یافته ها نشان دادند كارگاه تربیت كودك اندیشمند كاهش بیش حمایتگری، كاهش طرد فرزند و افزایش پذیرش فرزند و بهبود رابطه مادر كودك را در پی داشته است. با این وجود تحلیل یافته ها، تفاوت معناداری را در زمینه مولفه سهل گیری نشان ندادند.
با توجه به نتایج این پژوهش و اهمیت نقش والدین در تحول و اجتماعی شدن كودكان می توان دریافت آموزش مهارت های حل مسئله بهبود تعامل های بین افراد خانواده به ویژه والدین و فرزندان را در پی دارد.
منبع: محسن شكوهی یكتا، علی شریفی، نگین معتمد یگانه، 1394، اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر تعامل والد-كودك. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال دوازدهم، شماره 45.
No tags for this post.