تاثیر قارچ میكوریز آربسكولار بر خاك

قارچ های میكوریز آربسكولار یكی از مهم ترین فاكتورهای موثر بر كیفیت خاك هستند و از طریق ترشحات خود بر بسیاری از ویژگی های خاك تاثیر می گذارد. برای شناخت بهتر اثر این قارچ ها بر خاک، پژوهش گلخانه ای در قالب طرح كاملاً تصادفی با شش تیمار قارچ میكوریز آربسكولار شامل سه گونه غیربومی (Funneliformis mosseae، Claroideoglomus claroideum و Rhizophagus irregularis)، تركیبی از سه گونه غیر بومی، تركیبی از سه گونه به صورت بومی و یك تیمار خاك استریل در چهار سطح شوری 1، 5، 10 و 15 دسی زیمنس بر متر در حضور گیاه گندم انجام شد.

بین گونه های مختلف بومی و غیر بومی قارچ های میكوریز و شوری اثرات متقابلی از نظر تولید گلومالین و اثر بر غلظت كربوهیدرات ها در خاك وجود دارد

محققان دریافتند که حضور قارچ های میكوریز، باعث افزایش غلظت گلومالین آزاد و كل و همچنین غلظت كربوهیدرات قابل عصاره گیری با آب داغ و اسید رقیق در مقایسه با تیمار شاهد (فاقد قارچ) در همه سطوح شوری شده است. تاثیر مخلوطی از قارچ های بومی بر پارامترهای اندازه گیری شده در سطوح شوری 10 و 15 دسی زیمنس بر متر، بیش تر از مخلوطی از سه گونه قارچ غیر بومی بود. غلظت گلومالین آزاد و كل در همه سطوح شوری در تیمار حاوی مخلوطی از سه گونه غیر بومی بیشتر از هریك از گونه های غیر بومی مورد مطالعه بوده است

هم چنین بیشترین تاثیر در افزایش غلظت گلومالین در خاك در سطح شوری 1، 5 و 15 دسی زیمنس بر متر مربوط به گونه F. mosseae و در سطح شوری 10 دسی زیمنس بر متر مربوط به گونه C. claroideum بوده است. بر اساس نتایج این پژوهش بین گونه های مختلف بومی و غیر بومی قارچ های میكوریز و شوری اثرات متقابلی از نظر تولید گلومالین و اثر بر غلظت كربوهیدرات ها در خاك وجود دارد.

منبع: وجیهه درستكار، مجید افیونی، امیرحسین خوشگفتارمنش، محمدرضا مصدقی، فرهاد رجالی، 1394، تاثیر قارچ میكوریز آربسكولار بر غلظت گلومالین و كربوهیدرات های خاك در سطوح مختلف شوری. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا