کشمش میان وعده مناسبی نیست

یکی از مهمترین متهمان پوسیدگی دندان ها در بین کودکان ؛ میوه های خشک شده  و کشمش هستند . متاسفانه بسیاری از والدین با این تصور که این مواد غذائی به دلیل طبیعی بودن و داشتن ویتامین های فراوان ، گزینه ای ایده آل برای مصرف به عنوان میان وعده محسوب می شوند ، از این محصولات به طور فزاینده ای در رژیم غذائی کودکان خود استفاده کرده و از این موضوع غافل هستند که میزان بالای قند موجود در کشمش و میوه های خشک ، می تواند سلامت دندان فرزندانشان را به طور جدی تهدید کند .

مصرف مواد مناسب و مفید در میان وعده ها دارای اهمیتی بسیار زیاد به ویژه در کودکان و نوجوانان است که در سن رشد به سر می برند . مصرف مواد غذائی سالم و مفید جهت میان وعده ها همواره از دغدغه های والدین محسوب می شده است . پژوهش های جدید دنداپزشکان نشان می دهد که باید در خصوص مصرف کشمش به عنوان یک میان وعده تجدید نظر شده و به نوجوانان و کودکان درباره مصرف زیاد این ماده غذائی هشدار داد .

بر اساس گزارشی که در این زمینه منتشر شده است ، پژوهشگران به والدین توصیه می کنند در کنار مد نظر قرار دادن موارد متعدد ارزش تغذیه و سالم بودن مواد غذائی مصرفی در میان وعده ها ، از موضوع سلامت دهان و دندان نیز غافل نشده و به آن توجه کنند زیرا مصرف برخی مواد غذائی می تواند در دراز مدت موجب آسیب دیدن سلامت دندان ها شود .

 در همین زمینه سارا سابیر Saara Sabir یکی از پژوهشگران این طرح تحقیقاتی اعلام کرد : " یکی از مهمترین متهمان پوسیدگی دندان ها در بین کودکان ؛ میوه های خشک شده  و کشمش هستند . متاسفانه بسیاری از والدین با این تصور که این مواد غذائی به دلیل طبیعی بودن و داشتن ویتامین های فراوان ، گزینه ای ایده آل برای مصرف به عنوان میان وعده محسوب می شوند ، از این محصولات به طور فزاینده ای در رژیم غذائی کودکان خود استفاده کرده و از این موضوع غافل هستند که میزان بالای قند موجود در کشمش و میوه های خشک ، می تواند سلامت دندان فرزندانشان را به طور جدی تهدید کند . "

این پژوهشگر در ادامه توضیحات خود افزود : " یک بسته کوچک کشمش دارای دست کم 8 قاشق چایخوری شکر است و بر اساس استاندارد های تغذیه ، میزان مجاز مصرف قند و شکر روزانه کودکان هفت تا ده ساله ، تنها پنج قاشق چایخوری است . "

در این میان باید توجه داشت که میوه های خشک شده دارای بافت مستحکم و چسبناکی بوده و در صورت مسواک نزدن ،  ذرات آن برای مدت زمانی طولانی در بین دندان ها باقی خواهد ماند که خود این مساله باعث افزایش قدرت تخریب و پوسیدگی دندان کودکان خواهد شد . در این شرایط باکتری های موجود در دهان ، به منابعی سرشار از قند در دهان دسترسی داشته و این دسترسی برای مدت زمانی طولانی ادامه خواهد یافت .

این پژوهشگر در خاتمه توضیحات خود اعلام کرد : " بهتر است با توجه به ارزش های غذائی موادی مانند میوه های خشک شده و کشمش ، آن ها را به عنوان دسر یا بخشی از وعده های غذائی اصلی که معمولا بعد از آن مسواک زده می شود به کودکان ارائه داد . به این ترتیب ضمن استفاده از ارزش غذائی این مواد ، سلامت دندان ها نیز حفظ می شوند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا