ماست پروبیوتیك، راهكار درمان یبوست

یبوست یك اختلال عملكردی معدی-روده ای است و مصرف پروبیوتیك ها به عنوان یك راهكار نوین در پیش گیری و درمان یبوست مطرح شده است. به همین منظور نیز پژوهشی توسط محققان ایرانی انجام شده است که هدف از این مطالعه، مرور شواهد بالینی موجود در مورد اثرات پروبیوتیك ها در پیش گیری و درمان یبوست است

مصرف روزانه پروبیوتیك هایی مانند لاكتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباكتریوم لاكتیس به میزان 105 تا 1011 واحد تشكیل دهنده كلونی بر گرم به مدت حداقل 1 تا 2 هفته می تواند به كاهش یبوست كمك كند..

جهت مرور شواهد قابل دسترس درباره كارآیی پروبیوتیك ها در پیش گیری و درمان یبوست، پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، Medlinplus و Cochran با كلید واژه های یبوست، پروبیوتیك و ماست از سال 1980 تا 2013 جستجو شدند و از بین 49 مقاله مرتبط با یبوست، 16 مقاله با طراحی كارآزمایی بالینی كنترل شده تصادفی و 3 مقاله با طراحی كارآزمایی تصادفی قبل و بعد از آزمون كه اثرات پروبیوتیك ها بر یبوست را مورد بررسی قرار داده بودند، وارد مطالعه گردیدند.

یافته ها نشان از آن داشتند که پروبیوتیك ها، اسیدلاكتیك و اسیدهای چرب با زنجیره كوتاه را تولید می كنند كه pH كولون را كاهش داده و باعث افزایش انقباضات عضلات و حركات دودی روده می شود. بعضی از گونه های پروبیوتیك می توانند ترشح موكوسی را افزایش دهند و نمك های صفراوی متصل را به نمك های صفراوی آزاد تبدیل كنند و باعث می شوند كه نمك های صفراوی آزاد آب زیادی به كولون كشیده، مدفوع را نرم كرده و به دفع آن كمك كنند.

محققان از یافته های یاد شده این گونه نتیجه گیری کردند که بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف روزانه پروبیوتیك هایی مانند لاكتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباكتریوم لاكتیس به میزان 105 تا 1011 واحد تشكیل دهنده كلونی بر گرم به مدت حداقل 1 تا 2 هفته می تواند به كاهش یبوست كمك كند.

منبع: مژگان میرغفوروند، عزیز همایونی راد، سكینه محمد علیزاده چرندابی، كلثوم شكری قزلجه، 1394، مروری بر اثر مصرف ماست پروبیوتیك به عنوان راهكاری نوین در پیش گیری و درمان یبوست. مجله دانشگاه علوم پزشكی اراك، سال هجدهم، شماره 8 (پیاپی 101).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا