سرب ، دشمن خاموش کودکان

پژوهشگران با بررسی شرایط جسمی کودکان دریافتند در صورتی که کودک به سختی در طول شب خوابیده و خواب ناآرامی داشته باشد و در طول روز سست و خواب آلوده باشد، به احتمال قوی میزان بیش از حد مجاز سرب در بدن وی وجود دارد .  تحقیقات جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرب در اوایل زندگی باعث افزایش خطر مشکلات خواب در شب شده و خواب آلودگی در روز را در اواخر دوران کودکی به دنبال خواهد داشت .

قرار گرفتن در معرض سرب و اثرات آن قابل پیشگیری و درمان است اما اگر کنترلی در آن صورت نگیرد می تواند باعث ایجاد آسیب های غیر قابل برگشت عصبی شود.

جینقونگ لیو (Jianghong Liu) استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania School of Nursing) و محقق اصلی این تیم تحقیقاتی در رابطه با اثر سرب بر کودکان می گوید: « تا کنون محققان شناخت کمی در رابطه با در معرض فلزات سنگین قرار گرفتن و اثرات آن بر خواب کودکان به دست آورده بودند اما تحقیقات تیم پژوهشی ما به بررسی نقش برجسته سموم محیطی مانند سرب که از عوامل خطر مهم کودکان در اختلالات خواب محسوب می شود، پرداخته است. »

لیو در ادامه توضیحات خود تاکید کرد: « قرار گرفتن در معرض سرب و اثرات آن قابل پیشگیری و درمان است اما اگر کنترلی در آن صورت نگیرد می تواند باعث ایجاد آسیب های غیر قابل برگشت عصبی شود. »

قابل توجه است که سرب می تواند در بسیاری از محصولات و در محل های زیادی وجود داشته باشد که می توان به آب نبات ها ، اسباب بازی ها و داروهای سنتی اشاره کرد.

این تیم پژوهشی در تحقیقات خود داده های هزار و چهارصد کودک چینی که از سال 2004 میلادی در معرض سرب قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند و اثرات آن را در رشد ، اعصاب ، رفتار و سلامت عمومی کودکان به دست آوردند. این تیم با استفاده از مطالعات گروهی ، سطح سرب خون 665 کودک بین سه تا پنج ساله را اندازه گیری کرده و پس از 6 سال ، خواب این کودکان را در حالی که بین 9 تا یازده ساله شده بودند ، مورد بررسی قرار دادند.

بررسی ها نشان می دهد ، کودکانی که سطح سرب خونشان بالا بوده از بی خوابی رنج می برده اند و استفاده از قرص های خواب آور دو تا سه برابر در کودکان با سطح سرب خون برابر یا بیشتر از 10 دسی لیتر بیشتر و شایع تر از کودکانی است که سطح سرب خونشان کمتر از 10 دسی لیتر است.

محققان این تیم پژوهشی اعلام کردند که آلودگی سرب در سراسر کشور چین و دیگر کشورهای در حال توسعه فراگیر شده است و با اینکه میزان سرب به دلیل اقدامات پیشگیرانه کاهش پیدا کرده اما همچنان وجود سرب یک خطر بهداشتی قابل توجه برای کودکان به حساب می آید.

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در شماره آینده مجله خواب (journal Sleep) به چاپ خواهد رسید و در وب سایت این مجله قابل دسترس خواهد بود. جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق ؛ اینجا را  کلییک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا