کشف مکانیسم قطب نمای شیمیایی جانوران

دانشمندان از مدتها پیش پی به این قابلیت خیره کننده برده بودند و می دانستند که بسیاری از جانوران در سراسر زمین از میدان مغناطیسی کره خاکی که بر روی آن زندگی می کنند برای مسیریابی دقیق بهره می گیرند اما کشف این مکانیسم همواره آرزوی دانشمندان بوده است.

به تازگی دانشمندان به این باور رسیده اند که ممکن است برخی مواد شیمیایی نقش مهمی در این مسیریابی داشته باشد. اما آنها درباره اینکه این مواد کدام هستند و چگونه عمل می کنند نظر مطمئنی ندارند.

تیمی از دانشمندان چینی دریافته اند که ساختار پیچیده پروتئینی وجود دارد که دقیقا مانند یک قطب نمای شیمیایی عمل می کند. این قطب نمای منحصربفرد با میدان مغناطیسی زمین هماهنگ بوده و به جانوران در یافتن مسیر حرکتی و پروازی صحیح کمک می کند.

تیمی از دانشمندان چینی دریافته اند که ساختار پیچیده پروتئینی وجود دارد که دقیقا مانند یک قطب نمای شیمیایی عمل می کند. این قطب نمای منحصربفرد با میدان مغناطیسی زمین هماهنگ بوده و به جانوران در یافتن مسیر حرکتی و پروازی صحیح کمک می کند. در واقع می توان گفت که کلید حل معمای مکانیسم مسیریابی در دنیای جانوران با استفاده از میدان مغناطیسی زمین در این پروتئین نهفته است.

این پروتئین یا همان cryptochromes نسبت به نور حساس بوده و تصور می شود که ضرباهنگ 24 ساعته زندگی بسیاری از گیاهان و جانوران را تنظیم می کند. حالا از آن به عنوان ایفاکننده نقش اصلی قطب نمای شیمیایی درون بدن جانوران یاد می شود.

دانشمندان چینی با آگاهی از این واقعیت که مگس های میوه قابلیت احساس میدانهای مغناطیسی را دارند، ژنوم کامل آنها را اسکن کرده تا پروتئین های مبتنی بر آهن موجود در بدن آنها را شناسایی کنند. هدف اصلی از این بررسی کشف پروتئین های cryptochromes عنوان شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا