آینده اقتصادی کشورها برپایه نقشه تعاملی

این تحلیل مبتنی بر نقشه تعاملی TIGER (شاخص‌های رهگیری برای بهبود اقتصاد جهانی) انجام شده که در Financial Times منتشر شد.

بر اساس این گزارش، چشم‌انداز رشد برای اقتصادهای پیشرفته افزایش داشته و به ویژه کشورهای انگلستان و امریکا از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بوده‌اند. با این حال، منطقه یورو دارای رشد اقتصادی پایینی بوده و اقتصاد ژاپن نیز دوباره از حرکت ایستاده است. هر دوی کشورهای صادرکننده کالا چه اقتصادهای پیشرفته و چه اقتصادهای نوظهور با کاهش سرعت رشد اقتصادی مواجه بوده‌اند.

اقتصاد ایالات متحده به تقویت شدن ادامه می‌دهد و تقاضای داخلی بالا رفته و این موضوع در افزایش خرده فروشی و سرمایه‌گذاری خود را نشان داده‌ است. بر خلاف رشد مشاغل سالم و افت نرخ بیکاری، دستمزدها همچنین ساکت مانده‌اند. تورم به یمن دلار قوی و قیمت‌های ضعیف انرژی پایین مانده  و رشد اعتبار این کشور قوی مانده اما تولید صعنتی و صادرات این کشور همپای ضعف اقتصادی در مابقی دنیا، پسرفت داشته است.

منطقه یویو و ژاپن با ترکیبی از رشد ضعیف، تغییرات قیمت تقریبا تورمی و نبود اصلاحات بنیادین موردنیاز برای احیای تقاضای داخلی روبرو هستند. هر نوع رشد در منطقه یورو خود یک پیروزی به شمار می‌آید زیرا این منطقه در فصل دوم سال مالی کمتر از نیم درصد رشد داشته است.

اقتصادهای در حال ظهور که پس از بحران‌های مالی رهبران اصلی رشد اقتصادی در دنیا بوده‌اند، هم اکنون اقتصاد دنیا را به سمت رکود هدایت می‌کنند. آن‌ها با افت رشد اقتصادی روبرو بوده‌اند، تجارت و اقتصادشان در حال فرسایش است و بازارهای مالی در این اقتصادها با شکست مواجه بوده‌اند. 

در این بین، اکثر شاخص‌های اقتصادی به از دست دادن شتاب رشد در چین اشاره دارند و شاخص‌های با فرکانس بالا مانند مصرف برق و حجم باربری به کاهش تولید حتی شدیدتر اشاره می‌کنند. در حالی که سیاست‌گذاران هنوز فضایی برای رشد نزدیک به هدف هفت درصد را دارند، ناتوانی اقدامات سیاست پولی در افزایش این رشد، ریسک سیستم‌های مالی و امکان از دست دادن اعتماد به مهارت‌های رهبری مدیریت اقتصادی را افزایش داده است.

این نگرانی‌ها با گام‌های اشتباه اخیر در مدیریت بازار سهام  و تغییر به سوی نرخ مبالادلات بازارهای باثبات‌تر بدتر شده‌اند.

در بازارهای بزرگ در حال ظهور، فقط هند به رشد شدید ادامه می‌دهد گرچه تولید صنعتی و سایر شاخص‌های فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که این اقتصاد در شکل کمتر قوی وجود دارد.

همچنین بازارهای در حال ظهور خاصی مجموعه‌ای از مشکلات مانند رشد، تورم بالا و کاهش ارزش واحد پول را تجربه می‌کنند که این موضوع ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و سوء مدیریت اقتصاد کلان است.

اقتصاد برزیل در حال کوچک شدن است، تورم در این کشور نزدیک به 10 درصد است و ارزش پول برزیل در مقایسه با دلار بیش از 30 درصد کاهش یافته است.

همچنین کشورهایی مانند روسیه، افریقای جنوبی و ترکیه با دلیل تورم بالا به شوک شدید ارزش پول و همچنین رشد اقتصادی مواجه شده‌اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا