علل و موانع کارآمدی نشریات تخصصی هنر

در این نشست که با حضور رییس و اعضای هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ ایران و مدیر کل پیشین چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مسوول مجلات گرافیک، پژوهش هنر و دنیای چاپ برگزار شد، تحولات عملکرد مجلات تخصصی هنری در اثر توسعه فناوری‌های چاپ مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

مهندس محمد ذکایی ،مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ ایران در این نشست با تاکید بر این که به صنعت چاپ باید به مثابه یک حوزه صنعتی نگریسته شود، گفت: ارایه تصویر بزرگنمایی شده از صنعت چاپ و فرابردن آن از حوزه صنعت، به آن آسیب می‌زند. هر چند صنعت چاپ بر بسیاری از حوزه‌های دیگر تاثیرگذار است، اما ماهیت آن صنعتی است.

صنعت چاپ در ابتدا صنعتی تک محصولی بود، اما امروزه فناوری چاپ به عنوان یک صنعت راهبردی و عمومی شناخته می‌شود.

وی در تعریف کلی چاپ، هر اثر تصویری برجای مانده از انسان اعم از اثر انگشت تا محصولات چاپ‌های مدرن صنعتی را در محدوده تعریف چاپ دانسته و ویژگی بارز این صنعت را قدرت انطباق‌پذیری و انعطاف آن دانست که موجب تداوم و رشد پیوسته فناوری در این صنعت شده است.

مهندس محمد بیطرفان ،رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز در این نشست ضمن معرفی اجمالی انجمن و اهداف و فعالیت‌های آن، به تبیین جایگاه مهم و کلیدی صنعت چاپ در سایر عرصه‌ها و صنایع اشاره کرده و گفت: صنعت چاپ در ابتدا صنعتی تک محصولی بود، اما امروزه فناوری چاپ به عنوان یک صنعت راهبردی و عمومی شناخته می‌شود.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران روند انتشار مجلات را در ابتدای شکل‌گیری این صنعت، محدود و به‌صورت تک‌رنگ توصیف کرد که با گسترش نوآوری و فناوری در زمینه صنعت چاپ، تحولات شگرفی در زمینه انتشار رسانه‌های مکتوب به وجود آمد و تداوم تحولات و فناوری‌های چاپ منجر به روزآمدی مستمر عرصه نشریات هنری گردیده است.

مهندس بدرالدین احمدی ،مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز در ادامه نشست به ضرورت انطباق آن‌چه سفارش دهنده می‌خواهد، با آن‌چه صنعت چاپ قادر به انجام آن است اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی رشد روز افزون صنعت چاپ و گسترش دامنه کاربردهای آن به ساختار منعطف این صنعت بازمی‌گردد، به‌نحوی که فناوری‌های چاپ این فرصت را فراهم کرده‌اند که چاپ، نیاز هر نوع سفارش‌دهنده‌ای را مرتفع کند.

مهندس احمدی همچنین این خصوصیت را در ارتباط صنعت چاپ با صنعت نشر و به ویژه نشریات هنری موجب موفقیت صنعت چاپ در رفع نیاز رسانه‌های مکتوب در زمینه رشد کیفی‌شان دانست.

دکتر بهنام زنگی ،مدیرمسوول فصلنامه تخصصی پژوهش هنر و نایب رییس انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران نیز در این نشست به برشمردن نیازها و مطالبات نشریات مکتوب و به ویژه مجلات هنری پرداخته و با تاکید بر این مساله که ورودی صنعت چاپ به‌طور اجتناب‌ناپذیری از هنر گرافیک صورت می‌گیرد، این دو عرصه را وابسته به یکدیگر دانسته و خاطر نشان کرد: بهبود کیفیت خدمات صنعت چاپ و هنر گرافیک مستلزم درک مشترک آن‌ها از مفهوم کیفیت و شناخت مقتضیات و توانمندی‌های یکدیگر است.

دلیل اصلی رشد روز افزون صنعت چاپ و گسترش دامنه کاربردهای آن به ساختار منعطف این صنعت بازمی‌گردد، دلیل اصلی رشد روز افزون صنعت چاپ و گسترش دامنه کاربردهای آن به ساختار منعطف این صنعت بازمی‌گردد،

دکتر زنگی در ادامه، پاسخ‌دهی فرآیندهای چاپ را به مطالبات سفارش‌دهند‌گان، به‌ویژه مطبوعات و نشریات، ناشی از فناوری‌های نوین در این صنعت دانسته و گفت: هر چند رشد سریع این صنعت، آن را در تامین خواست مشتریانش توانمند ساخته است، اما احساس همگرایی این صنعت با حوزه فرهنگ و رسانه و رعایت الزامات این نوع همگرایی می‌تواند به تاثیرات مفیدتر و مثبت چاپ در حوزه نشریات تخصصی منجر شود.

نجم‌الدین فرخ‌یار، طراح گرافیک و مدیرمسوول مجله گرافیک و مدعو دیگر این نشست با اشاره به ارتباط پایاپای گرافیک و چاپ، وجود عامل سرمایه در صنعت چاپ را موجب برهم خوردن توازن بین این دو حوزه دانست. این توازن و نگاه مشترک که در نهایت به کیفیت محصول نهایی منجر می‌شود، در اثر نگاه خودمحور صنعت چاپ و نادیده گرفتن مطالبات و خواست هنر گرافیک، به افت کیفی محصول منجر می‌شود و این مساله در مورد نشریات نیز مشاده می‌شود.

مدیرمسوول مجله گرافیک همچنین فناوری‌های نوین در صنعت چاپ را تلاشی برای تامین هر چه بهتر نظر طراحان دانسته و آن را نشانه هوشمندی صنعت چاپ برای استفاده از تخصص و تجربه هنر گرافیک برای رشد کیفی محصولات چاپ دانست.

مهندس مسعود آریادوست، کارشناس و نویسنده ماهنامه دنیای چاپ نیز در این نشست برای روشن ساختن مسوولیت صنعت چاپ در برابر رسانه‌های هنر، شناخت بهتر و جامع عرصه هنر را ضروری دانست. وی همچنین به ضرورت اخلاق حرفه‌ای در صنعت چاپ اشاره کرده و بهبود خدمات این صنعت را در برابر سفارش‌دهندگان از جمله مجلات هنری مستلزم رعایت اخلاق حرفه‌ای در تمامی مراحل صنعت چاپ دانست.

این کارشناس چاپ با بیان این که رعایت اخلاق حرفه‌ای و حقوق مشتری یکی از عوامل توفیق کشورهای پیشرو صنعت چاپ است، آن را به الزامی مهم برای ارایه خدمات کیفی به رسانه‌های تخصصی هنر از سوی صنعت چاپ عنوان کرد.

نشست بررسی نقش فناوری‌های چاپ در ارتقای عملکرد نشریات هنری با جمع‌بندی مطالبات حوزه رسانه‌های تخصصی هنر شامل کیفیت، سرعت ارایه خدمات، هزینه و صرفه اقتصادی و در نهایت تنوع مواد و مصالح و روش‌ها، نقش فناوری‌های چاپ را در دستیابی به هر یک از مواد فوق بررسی کرده و تاثیرات رشد صنعت چاپ و فناوری‌های این عرصه را در تحول رسانه‌های هنری، چشمگیر و اثربخش ارزیابی کرد.

با توجه به ضرورت عنصر کیفیت در رسانه‌های هنری برای معرفی و انتشار مطلوب آثار و دستاوردهای هنر، روند کیفی تولید در صنعت چاپ در کنار خلاقیت و مهارت طراحان گرافیک مطبوعاتی، دو عامل اصلی ارتقای عملکرد نشریات هنری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا