ناقلین بیماری در گاوها

تیلریوز یكی از بیماری های تك یاخته ای خونی در گاو بوده كه سبب مرگ و میر بالا می شود. تاكنون مطالعات میكروسكوپی زیادی درباره شناسایی گونه های آلوده كننده تیلریا در گاو و كنه های ناقل صورت گرفته كه در مقایسه با روش های مولكولی از حساسیت و ویژگی كمی برخوردارند

تیلریا آنولاتا و كنه هیالوما آناتولیكوم آناتولیكوم عامل و ناقل مهم تیلریوز گرمسیری در شهرستان یزد هستند..

به منظور بررسی دقیق تر این بیماری، دانشمندان دست به پژوهشی بومی زدند و در این مطالعه سعی شد تا گونه های تیلریا و ناقلین آن در گاوهای شهرستان یزدباروش Semi-nested PCR مورد شناسایی قرار گیرند.

طی ماه های خرداد تا شهریور سال 1391، تعداد 100 نمونه خون EDTA به همراه گسترش های نازك خون از گاوهای شیری نژاد هلشتاین مشكوك به تیلزیوز بدون سابقه واكسیناسیون علیه بیماری تهیه گردید. هم زمان با بازرسی بدن گاوها تعداد 249 عدد كنه جمع آوری شدند. پس از آن گسترش تهیه شده با گیمسا رنگ آمیزی شدند و دی ان ای از نمونه های خون با استفاده از كیت تجاری استخراج گردیدند.

هم چنین كنه ها با استفاده از كلید های تشخیص شناسایی و بر اساس جنس و گونه كنه به 50 مجموعه 5 كنه ای تقسیم شدند و با استفاده از لوپ و وسایل حشره شناسی غدد بزاقی آنها جدا سازی و دی ان ای آنها نیز استخراج گردید. نمونه های دی ان ای استخراج شده با Semi-nested PCR بر روی ژن 18S rRNA، مورد آزمایش قرار گرفتند. جهت تشخیص تیلریا لستوكاردی و تفریق آن از تیلریا آنولاتا در نمونه های كنه از روش PCR-RFLP استفاده شد.

نتایج نشان دادند که در بررسی اولیه انجام شده با میكروسكوپ نوری، در 4 گسترش خونی (4%) اشكال حلقوی انگل مشاهده گردید. هم چنین همه كنه های جمع آوری شده هیالوما آناتولیكوم آناتولیكوم تشخیص داده شدند. نتایج به دست آمده با روش Semi-nested PCR، نشان دهنده آلودگی 11 نمونه خون (11%) و سه مجموعه غدد بزاقی كنه به تك یاخته تیلریا آنولاتا بودند. هیچ یك از نمونه ها آلوده به تیلریا اورینتالیس نبودند. مطالعات تكمیلی با PCR-RFLP با استفاده از آنزیم MspI نیز نشان داد كه نمونه های كنه ها همگی از نظر آلودگی به تیلریا لستوكاردی منفی هستند.

نتیجه گیری نهایی بر پایه نتایج به دست آمده توسط این پژوهشگران این رود که تیلریا آنولاتا و كنه هیالوما آناتولیكوم آناتولیكوم عامل و ناقل مهم تیلریوز گرمسیری در شهرستان یزد هستند.

منبع: صغری خدابنده، غلامرضا رزمی، 1394، شناسایی مولكولی گونه های تیلریا و ناقلین آن در گاوهای شهرستان یزد با روش Semi-nested PCR. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال هفتادم، شماره 3 (پیاپی 283).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا