آلوده سازی آزمایش گوساله های نوزاد

به تازگی پژوهشگران صنایع دامپزشکی کشور به انجام تحقیقاتی دست زده اند که این پژوهش با هدف تعیین الگوی ایجاد اسهال و دفع اووسیست در كریپتوسپوریدیوز تجربی و ارتباط آن با كاهش وزن گوساله های نوزاد انجام گرفته است. لازم به ذکر است که كریپتوسپوریدیوم پارووم تك یاخته ای از شاخه اپی كمپلكساست كه دام های اهلی و وحشی و همچنین انسان را آلوده می كند

مطالعه حاضر علاوه بر تعیین الگوی دفع اووسیست نقش كریپتوسپوریدیوم پارووم را به عنوان عامل اولیه در ایجاد اسهال و كاهش وزن گوساله های نوزاد نشان داد..

روش كاری این تیم تحقیقاتی به این ترتیب بوده است که ابتدا 12 گوساله نوزاد در یك گاوداری شیری انتخاب و به صورت تصادفی به 2 گروه 6 تایی تقسیم شدند. 6 گوساله (گروه آزمایش) 12 ساعت پس از تولد با 107× 1 اووسیست كریپتوسپوریدیوم پارووم آلوده شدند و 6 گوساله دیگر (گروه شاهد) با اووسیت مواجهه نشدند.

روزانه 2 بار نشانه های بالینی بررسی و به منظور تعیین حضور و شمارش اووسیست های موجود، نمونه مدفوع از طریق ركتوم برداشت می گردید. جهت تعیین اثرات كریپتوسپوریدیوز بر افزایش وزن، تمامی گوساله ها از روز 0 تا 30 پس از عفونت با فواصل سه روز وزن می شدند.

نتایج حاکی از آن بوند که تمامی گوساله های آلوده علیرغم دریافت آغوز مادری، از روز 3 پس از عفونت نشانه های دپرسیون و كاهش اشتها را نشان دادند و به دنبال آن اسهال آبكی همراه با توده هایی از موكوس و تغییر رنگ آن به زرد یا بی رنگ ظاهر شد. اسهال 8-5 روز ادامه داشت كه این منجر به دهیدراتاسیون شدید گردید.

بیشترین شدت اسهال 6-4 روز پس از عفونت بود. دفع اووسیست از روز 4 پس از عفونت شروع و تا روز 11 ادامه داشت. بیشترین میزان آن در روز (03.9 ± 106 × 48.60 اووسیست در هر گرم مدفوع) بود. نشانه های بالینی در گوساله های شاهد مشاهده نگردید. میانگین افزایش وزن گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر از گروه آزمایش بود و وزن گوساله های آلوده تا سن 9 روزگی كاهش و بعد از آن افزایش را نشان داد.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران پس از مطالعه اطلاعات به دست آمده این بود مطالعه حاضر علاوه بر تعیین الگوی دفع اووسیست نقش كریپتوسپوریدیوم پارووم را به عنوان عامل اولیه در ایجاد اسهال و كاهش وزن گوساله های نوزاد نشان داد.

منبع: فیصل ضرغامی، محمدرضا مخبردزفولی، صادق رهبری، پرویز شایان، الهه ابراهیم زاده، محمود بلورچی، صمد لطف الله زاده، 1394، مطالعه الگوی دفع اووسیست و تغییرات وزن ناشی از آلوده سازی تجربی گوساله های نوزاد با كریپتوسپوریدیوم پارووم. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال هفتادم، شماره 3 (پیاپی 283).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا