این برنج متان تولید نمی کند

برنج بخش قابل توجهی از رژیم غذایی مردم سراسر جهان را تشکیل می دهد تا آنجاکه در بسیاری از کشورهای جهان غذای اصلی مردم نیز محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد بیش از نیمی از مردم جهان به برنج به عنوان بخش اصلی برنامه غذایی روزمره خود نگاه می کنند.

دانشمندان موفق به تولید برنجی اصلاح شده ژنتیکی شده اند که در حین رشد و رسیدن به مرحله برداشت گاز گلخانه ای متان تولید نمی کند.

اما واقعیت نگران کننده این است که شالیزارهای برنج سراسر جهان سهم قابل توجهی در افزایش حجم گازهای گلخانه ای و به تبع آن گرمایش سیاره مادر دارند. این روند تأثیر چشمگیری بر روند تغییرات نگران کننده اقلیمی گذاشته است. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که نشان می دهد اراضی زیر کشت برنج سراسر جهان سهم 17 درصدی در تولید گاز گلخانه ای متان دارند.

کریستر جانسون زیست شیمی دان گیاهی آزمایشگاه ملی Pacific Northwest آمریکا از جمله دانشمندانی است که با توجه به چنین نگرانی زیست محیطی دست به کار شده تا ضمن حفظ برنج به عنوان یکی از شاخص های کشاورزی جهان، راهی جهت کاهش گاز متان ناشی از توسعه کشت این محصول استراتژیک پیدا کند.

این دانشمند طی 10 سال مطالعات دامنه دار در نهایت موفق به تولید برنج اصلاح شده ژنتیکی موسوم به SUSIBA2 شده که مهمترین ویژگی آن عدم تولید گاز متان است.

قلب تپنده این نوآوری در وارد کردن یک ژن ساده به ساختار برنج است که در نتیجه آن روند فوتوسنتز در آن تغییر مثبتی کرده و در نتیجه آن دیگر گاز متان تولید نمی شود.

تاکنون آزمایشهای اولیه ای در زمینه کاشت این برنج اصلاح شده ژنتیکی در شالیزارهای چین انجام شده که به گفته جانسون امیدوارکننده بوده است. وی هنوز از توسعه تجاری این فناوری جدید مطمئن نیست اما تأثیر آن بر بهبود اوضاع زیست محیطی زمین و کاستن از حجم گازهای گلخانه ای را مهمترین هدف خود در این پروژه عنوان کرده که اکنون نیز به آن دست یافته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا