تائید سرطان زا بودن گوشت های کباب شده

پژوهشگران با توجه به تازه ترین تحقیقات خود هشدار دادند ، مصرف گوشت هایی که با شلعه شدید و درجه حرارت بسیار بالا سرخ شده و یا کبابی می شوند ، خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهند .

به گفته پژوهشگران ، افرادی که دارای تنوع ژنتیکی خاصی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اثرات مضر مواد شیمیایی سرطان زای گوشت هایی که در دمای بسیار بالا و شلعه شدید پخته می شوند، قرار دارند .

در همین رابطه تیم پژوهشی مرکز سرطان اندرسون ام دی دانشگاه تگزاس (University of Texas’ MD Anderson Cancer Centre) ایالات متحده امریکا اعلام کرد : « یک وعده غذایی غنی از گوشت ممکن است از طریق مکانسیم های مرتبط با ترکیبات پخت خاص آن ، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه شود . »

این تیم تحقیقاتی با سرپرستی دکتر ژی فنگ وو (Xifeng Wu) مطالعات خود را بر مصرف و خطر ژنتیکی عوامل غذایی 659 بیمار  که بیماری کارسینوم سلول کلیوی (renal cell carcinoma) ، رایج ترین شکل سرطان کلیه در بزرگسالان، در آن ها تازه تشخیص داده شده بود و699 داوطلب سالم آغاز کردند .

محققان از مقایسه داده های این دو گروه دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان کلیه نسبت به افراد سالم گوشت قرمز و سفید بیشتری مصرف می کنند . همچنین این بیماران مبتلا به سرطان ، مواد شیمیایی سرطان زای بیشتری را که توسط گوشت های سرخ شده ، کبابی و بریان شده تولید می شود ، را جذب کردند .

دکتر ژی فنگ وو در رابطه با مواد شیمیایی سرطان زای گوشت های سرخ شده و کبابی چنین توضیح می دهد : « مطالعات و بررسی های ما مدارک و شواهد اضافی را در نقش گوشت قرمز و سفید در ایجاد بیماری کارسینوم سلول کلیوی فراهم ساخته است . این نخستین بررسی و تحقیق تاثیر انواع قابلیت کارسینوم سلول کلیوی ، شناسایی از طریق مطالعات ژنومی ، در ارتباط بین مصرف ترکیبات جهش زا و خطر ابتلا به بیماری کارسینوم سلول کلیوی است . »

پژوهشگران معتقدند که عوامل مربوط به سبک زندگی غربی مانند یک رژیم غذایی غنی از گوشت ها و پروتئین های فرآوری شده و نشاسته ممکن است نقش مهمی در روند ابتلا به سرطان کلیه ایفا کند .

این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که کاهش مصرف گوشت به ویژه گوشت های پخته شده در درجه حرارت بسیار بالا و شعله شدید ، در بهداشت عمومی جامعه اثر داشته و باعث کاهش خطر ابتلا به کارسینوم سلول های کلیوی یا سرطان کلیه می شود .

بر اساس گزارش های محققان ، در دهه های اخیر شیوع بیماری کارسینوم سلول کلیوی یا رایج ترین شکل سرطان کلیه در بزرگسالان ، در ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته افزایش داشته است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سرطان ( journal CANCER.) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق ؛ اینجا را کلیک کنید .