تاثیر نامطلوب نوشابه های انرژی زا بر سلامت قلب

پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که در بدن افراد مصرف کننده نوشابه های انرژی زا ، تغییراتی عمده صورت می گیرد که به طور بالقوه برای قلب و عروق انسان ، خطرناک است .

آنا سواتیکوا Anna Svatikova از پژوهشگران مرکز درمانی مایو Mayo Clinic به همراه تیمی از دانشجویان خود به صورت تصادفی 25 فرد داوطلب که در طیف سنی 18 سال به بالا بودند را جهت انجام این پروژه انتخاب کرده و از ان ها درخواست کرد تا یک بطری از نوشابه های انرژی زای موجود در بازار ها را مصرف کنند . این آزمایش به صورت تصادفی و برای دو روز متفاوت انجام شد و به مدت دو هفته ادامه داشت . گفتنی است نوشابه انرژی زای استفاده شده برای همه افراد شرکت کننده در این پژوهش ، یکسان بوده و از نظر برند و ترکیبات داخلی آن تفاوتی وجود نداشت .

پژوهشگران با بررسی شرایط جسمی شرکت کنندگان ، شاهد بالا رفتن سطح برخی هورمون ها و افزایش فشار خون در همه افراد مصرف کننده نوشابه های انرژی زا بودند  بودند . گفتنی است در تمامی مدت زمان آزمایش فوق ، هیچ یک از شرکت کنندگان اجازه استفاده از محصولات حاوی کافئین و الکل را نداشتند .

پژوهشگران با بررسی شرایط جسمی شرکت کنندگان ، شاهد بالا رفتن سطح برخی هورمون ها و افزایش فشار خون در همه افراد مصرف کننده نوشابه های انرژی زا بودند  بودند . گفتنی است در تمامی مدت زمان آزمایش فوق ، هیچ یک از شرکت کنندگان اجازه استفاده از محصولات حاوی کافئین و الکل را نداشتند .

در این پژوهش ها ، محققان اقدام به اندازه گیری و ثبت سطح سرمی کافئین ، قند خون و نورپی نفرین norepinephrine یا نور آدرنالین noradrenaline افراد پرداخته و فشار خون و ضربان قلب این مشارکت کنندگان طی مدت زمان سی دقیقه پس از مصرف نوشابه های انرژی زا بررسی و ثبت شد .

پژوهشگران با بررسی این نتایج دریافتند که سطح کافئین خون شرکت کنندگان پس از مصرف نوشابه های انرژی زا ، به شدت افزایش داشته و این میزان به طور متوسط به اندازه 6 و دو دهم درصد در مقیاس سیستولیک systolic blood pressure ثبت شده است . میزان فشار خون دیاستولیک diastolic blood pressure نیز در شرکت کنندگان به میزان 6 و 8 دهم درصد افزایش داشت و متوسط میانگین فشار خون شرکت کنندگان نیز 6 و 4 دهم درصد افزایش نشان داد .

مطالعه و مقایسه ضربان قلب  افرادی که از نوشابه های انرژی زا استفاده کرده بودند تفاوت محسوسی با سایر افراد نداشته و در عوض تغییرات همودینامیک hemodynamic و آدرنرژیک adrenergic  حاد  در گروه مصرف کننده نوشابه های انرژی زا مشاهده شد که ممکن است به افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی، منجر شود .

در خاتمه پژوهشگران این پروژه تاکید کردند که جهت بررسی دقیق تر این عوارض ، نیاز به انجام آزمایش های دقیق تر در مقیاس وسیع تری وجود دارد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی JAMA منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .