کشف فرایند فراوری پروتئین در دوران نوسنگی

در پی انجام کاوش های باستان شناسی در یک محوطه باستانی 5 هزار ساله در منطقه سیبری ، شواهد و مدارک جدیدی از الگوهای غذائی و نحوه تغذیه و نگهداری مواد غذائی در روزگار گذشته به دست آمد . بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ،  در محوطه باستانی فوق الذکر ،  حفره ای کشف شد که انسان های باستانی از آن برای دودی کردن مواد غذائی پروتئینی مانند گوشت و ماهی استفاده می کردند .

در پژوهش های سال جاری در منطقه سیبری ، باستان شناسان با یک پدیده شگفت انگیز رو به رو شدند . در این کاوش ها  یک کارگاه برای دودی کردن مواد غذائی در دوران نوسنگی به دست آمده  است .

در همین زمینه ویاچسلاو مولودین Vyacheslav Molodin از پژوهشگران آکادمی علوم روسیه در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد : " در پژوهش های سال جاری ، ما با یک پدیده شگفت انگیز رو به رو هستیم . آن چه ما کشف کرده ایم یک کارگاه برای دودی کردن مواد غذائی در دوران نوسنگی است . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " این روش هنوز کاربرد داشته و توسط برخی از قبایل ساکن در شمال سیبری مورد استفاده قرار می گیرد . ماهی هایی که با این روش دودی می شوند بوی ویژه ای گرفته و تغییر می کنند اما این موضوع مشکلی برای انسان های باستانی به وجود نمی آورده است . "

گفتنی است در این محوطه باستانی ، استخوان های تعداد دیگری از حیوانات از جمله استخوان قاقم ، نوعی جانور از خانواده گرگ سانان ، استخوان های یک سگ و یک روباه به دست آمد .

موضوعی که در این میان قابل توجه است ، این نکته است که معمولا گرگ ها ساکن مناطق تایگا بوده و در استپ های شمالی وجود ندارند . حال این موضوع که استخوان های یک گرگ در این محوطه باستانی چه می کند ، پرسشی است که ذهن پژوهشگران را درگیر خود کرده است .

ویاچسلاو مولودین در خاتمه توضیحات خود افزود : " شواهدی وجود دارد که نشان می دهد از این حفره ها گاهی برای انجام مراسم آئینی نیز استفاده می شده است اما در کل این محوطه هنوز به صورت یک راز بزرگ باقی مانده که ما اطلاعات کمی از آن داریم . "

پژوهش ها و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا