تشخیص ابولا با نانوذرات مغناطیسی

 محققان اخیرا تست جدیدی برای تشخیص بیماری ابولا ارائه کردند که در آن از نانوذرات مغناطیسی استفاده می شود.این تست می تواند برای کنترل گسترش این بیماری در غرب آفریقا مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای در نشریه Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.
نتایج یافته های محققان نشان می دهد که این تست 100 برابر حساس تر از روش های رایج در تشخیص ابولا است از انجایی که این تست بسیار ارزان و ساده است بنابراین به راحتی می تواند وارد بازار مصرف شده و مانع از گسترش ابولا شود.
محققان کادمی علوم چین در این پروژه نشان دادند که می توان مولکول های زیستی مربوط به این بیماری را با استفاده از نانوذرات شناسایی کرد. 
این روش قابل استفاده برای تشخیص بیماری های مختلف نظیر آنفولانزا و سرطان بوده و حتی از آن می توان برای شناسایی ذرات آلاینده در پساب ها استفاده کرد.
ویروس ابولا می تواند نیمی از مبتلایان به این بیماری را به کام مرگ بکشد ،در سال 2014 این بیماری در آفریقا شیوع پیدا کرد و غرب این قاره را تحت تاثیر خود قرار داد.
با توجه به فقدان واکسن و همچنین ضعف زیرساختی در کشورهایی نظیر سیرالئون، لیبی و گینه، این بیماری به سرعت پیشرفت کرده و بسیاری را به کام مرگ کشید.
زیونگ یانگ از محققان این پروژه می گوید: در غرب آفریان منابع بسیار محدود بوده و انجام تست های گران قیمت چندان کارآمد نیست. این نوار تستی که ساخته ایم بسیار ساده بوده و در یک مرحله بیماری را شناسایی می کند.
این تست نتایج را به صورت سیگنال های قابل مشاهده ارائه می کند به این معنا که محققان نیاز به ابزار خاصی برای تفسیر خروجی تست نبوده و همچنین آموزش ویژه ای نیز نیاز ندارد.
محققان این پروژه که اختراع خود را ثبت نیز کرده اند، از نانوذرات مغناطیسی که عملکرد شبیه به آنزیم دارند برای این کار استفاده کردند که نتایج آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. این تست مقادیر بسیار کم ویروس با 100 برابر دقیق تر از دیگر روش ها نشان می دهد.
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،نانوذرات طلا در این نوار تست به نوعی انتی بادی ویژه متصل هستند که به ویروس متصل شده و تغییر رنگ ایجاد می کنند. این آنتی بادی وجود گلیکوپروتئین سطح ویروس را در غلظت یک نانوگرم در هر میلی لیتر نشان می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا