طوفان خورشیدی ، نابودگر زندگی در مریخ

اطلاعات جدیدی که توسط کاوشگر ماوین MAVEN probe به دست آمده است که در حال حاضر در مدار مریخ به سر می برد ، نشان می دهد که سطح مریخ بارها و بارها توسط ذرات خورشیدی ، بمباران شده است . این موضوع سبب فرسایش شدیدی اتمسفر این سیاره در بخش شمالی آن شده و میزان این فشار در حدود 10 پوند در ثانیه تخمین زده می شود که این میزان از فشار به اندازه ده تا بیست برابر بیشتر از میزان عادی فشاری است که قادر به نابودی اتمسفر این سیاره در چند میلیارد سال خواهد بود .

میلیاردها سال پیش ، خورشید بسیار فعال تر بوده و ثبات کمتری داشت . این موضوع به منزله رخ دادن طوفان های خورشیدی فراوانی بود که می تواند دلیل نابودی اتمسفر مریخ باشد که به مراتب از اتمسفر زمین آسیب پذیر تر بود .  زیرا در این سیاره ، میزان جاذبه موجود در زمین به این اندازه وجود ندارد . به این ترتیب به وسیله طوفان های خورشیدی ، این سیاره گرم و مرطوب تبدیل به بیابان های خشک و یخزده امروزی شد .

در همین زمینه بروس . ام . جاکوسکای Bruce M. Jakosky از دانشمندان و پژوهشگران آزمایشگاه اتمسفر و فیزیک فضائی دانشگاه کلورادو Laboratory for Atmospheric and Space Physics at the University of Colorado که سرپرستی پروزه تحقیقاتی گران قیمت کاووشگر ماوین را بر عهده دارد که حدود 671 میلیون دلار هزینه در برداشته ، اعلام کرد : " اطلاعات فوق به ما می گوید که این اتمسفر از طریق فضا نابود شده است و این مساله ، موضوعی بسیار مهم است . "

بر اساس گزارش ناسا ، میلیاردها سال پیش ، خورشید بسیار فعال تر بوده و ثبات کمتری داشت . این موضوع به منزله رخ دادن طوفان های خورشیدی فراوانی بود که می تواند دلیل نابودی اتمسفر مریخ باشد که به مراتب از اتمسفر زمین آسیب پذیر تر بود .  زیرا در این سیاره ، میزان جاذبه موجود در زمین به این اندازه وجود ندارد . به این ترتیب به وسیله طوفان های خورشیدی ، این سیاره گرم و مرطوب تبدیل به بیابان های خشک و یخزده امروزی شد .

کاوشگر ماوین در تاریخ 18 نوامبر سال 2013 میلادی با هدف کشف ناشناخته های مریخ و شناسائی دلیل از بین رفتن اتمسفر این سیاره و بررسی وجود آب و دلایل نابودی و از بین رفتن این ماده حیاتی در سیاره سرخ روانه ماموریت شده بود . این کاووشگر در سپتامبر سال 2014 میلادی به مدار مریخ رسیده و از آن زمان تا کنون در حال ارسال اطلاعات به دست آمده از سطح مریخ به زمین است .

منبع1

منبع 2 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا