40 درصد سالمندان دچار پیرگوشی می شوند

به گزارش ایرنا از انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ، دکتر محسن احدی با بیان اینکه کم شنوایی در سالمندان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مزمن سلامت در جوامع است، افزود: نتایج مطالعات علمی نشان می دهد در سالمندان کم شنوا، احتمال بروز مشکلات ذهنی و یادآوری وقایع نسبت به سایر سالمندان شنوا بیشتر است.

وی ادامه داد: کم شنوایی در سالمندان موجب انزوای اجتماعی و به دنبال آن بروز نقایص شناختی می شود. از این رو، آزمایش های شنوایی دوره ای در سنین بالای 50 سال ضروری است و می تواند از بروز عوارض کم شنوایی در سالمندی جلوگیری کند.

احدی گفت: یکی از مهمترین مداخله های درمانی در سالمندان مبتلا به کم شنوایی، تجویز سمعک است در صورتی که بیش از 80 درصد افرادی که می توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند، به دلیل نبود پوشش بیمه ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی کنند. 

وی اظهار کرد: در حال حاضر امکان تهیه سمعک در تمام بیمارستان های دولتی و بخش های خصوصی سراسر کشور با بالاترین استانداردها فراهم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با سازمان های بیمه گر می توانند نقش مهمی در پوشش بیمه ای سمعک و فراهم کردن امکان دستیابی سالمندان به خدمات سلامت ایفا کنند. 

احدی گفت: به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت خدمات توانبخشی باید متخصص شنوایی شناسی با ارزیابی های تخصصی اقدام به تجویز سمعک کند و طی دوره ای مشخص، اقدامات ضروری بعدی را انجام دهد. 

دبیر اجرایی چهارمین کنگره شنوایی شناسی ایران عنوان کرد: سمعک یک کالای تجاری نیست و به عنوان یک پروتز درمانی، باید از مراکز مجاز ارزیابی شنوایی تهیه شود.

احدی گفت: کم شنوایی در سالمندان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مزمن سلامت در جوامع، به طور ویژه مورد توجه دست اندرکاران چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های کنگره چهاردهم از نظر کمی و کیفی نسبت به برنامه های کنگره های سال های گذشته در سطح بالاتری قرار دارد و حضور میهمانان برجسته بین المللی در این کنگره امکان برقراری ارتباط متخصصان داخلی با مجامع جهانی را تسهیل می کند.

چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران به همت انجمن علمی شنوایی شناسی از 29 تا 31 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا