مطالعه ژنتیکی بقایای تزار روسیه

تیمی از پژوهشگران در حال بررسی و آزمایش لکه های خون باقی مانده بر لباس های تزار آلکساندر سوم ؛ تزار روسیه هستند که در سال 1881 میلادی ترور شد . این دانشمندان همچنین قصد دارند تا از بقایای جسد پدر آخرین تزار روسیه که در کلیسای جامع پیتر و پاول Peter and Paul Cathedral دفن شده است نیز نمونه برداری کنند . الکساندر سوم که در سال 1894 میلادی در گذشت ، پدر آخرین تزار روسیه از خاندان رومانوف یعنی تزار نیکولاس دوم بود .

گفتنی است  نیکولاس دوم به همراه همسر و پنج فرزند خود در حین انقلاب کمونیستی روسیه که در سال 1918 میلادی رخ داد ، کشته شدند . سال ها کسی از محل دفن اجساد این خانواده خبر نداشت تا این که در سال 1991 میلادی بقایای جسد وی به همراه همسر و سه تن از فرزندانش در روسیه کشف شده و  در سال 1998 به کلیسای جامع پیتر و پاول منتقل شدند . در ادامه تحقیقات پزوهشگران در این زمینه ، در سال 2007 میلادی نیز جسد تاواریش آلکسی Tsarevich Alexei و گراند دوشس ماریا Grand Duchess Maria در یک مقبره دیگر کشف شده و در اختیار آرشیو ایالتی روسیه قرار گرفت .

گفتنی است مقامات مذهبی کلیسای ارتودکس روسیه نیز خواهان شناسائی دقیق این بقایای کشف شده هستند تا اجازه دفن آن ها را در کلیسای مورد نظر صادر کنند . دانشمندان در حال نمونه برداری از دی ان ای بقایای اجساد فوق الذکر جهت مقایسه ژنتیکی آن ها با تزار آلکساندر سوم هستند تا به این ترتیب وجود ارتباطات خونی و خویشاوندی بین این افراد مشخص شود .