هپاتیت از خفاش به انسان منتقل است

بسیاری از بیماری ها میان انسان ها و حیوانات مشترک است و برخی از آنها نیز از حیوانات به انسان منتقل می شود. دانشمندان تحقیقاتی که بر روی هپاتیت نوع A انجام داده اند دریافتند که این بیماری از دسته بیماری های انتقال یافته از حیوان به انسان نیست؛ اما با نگاهی عمیق تر به دسته ای از بیماری ها می توان دریافت که بسیاری از آنها از حیوانات به انسان انتقال یافته اند. به عنوان مثال خفاش ها در انتقال برخی بیماری ها به انسان دخیل بوده اند.

ویروس هپاتیت نوع A تنها در میان برخی از حیوانات خود را نشان داده است اما این پدیده بسیار نادر بوده و بیش تر در پستانداران اتفاق می افتد. گروهی از محققان به راهبری دانشمندان دانشگاه بن در طی مطالعه ای ویروس های مشابه هپاتیت نوع A را در حیوانات مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق آنها نمونه های خونی 203 گونه از حیوانات را جمع آوری کردند و دریافتند که بیشترین تنوع ویروسی در خفاش ها، جوندگان، خارپشت ها و جانوران حشره خوار وجود دارد. علاوه بر این دانشمندان توانستند در این تحقیق 13 نوع ویروس هپاتیت را کشف کنند.

محققان بر اساس تحلیل های انجام شده بر روی ژنوم های نسبتا کامل 9 گونه از این ویروس های هپاتیت نتیجه گیری کردند که این ویروس احتمالا از یک حشره شروع شده و سپس به پستانداران کوچک انتقال یافته و از این طریق نیز به انسان ها منتقل شده است. بر اساس آزمایش های انجام شده بر روی این خفاش ها، مقصر اصلی در این روند آنها بودند.

لازم به ذکر است که خفاش ها هم اکنون حامل هپاتیت A نیستند با این وجود دانشمندان معتقدند که در گذشته، زمانی که جمعیت انسانی برای انتقال ویروس هپاتیت A بسیار کم بود، خفاش ها این ویروس را در بدن خود نگه داشته و پس از سال ها که جمعیت انسانی رشد چشمگیری پیدا کرد به بشریت انتقال داده اند.