کشف آثار هنری 14 هزار ساله در انگلستان

محوطه باستانی لس وارینس Les Varines واقع در کانال های جزایر جرسی Channel Island of Jersey ، یکی از غنی ترین مراکز پیش از تاریخی در قاره اروپا محسوب می شود . پژوهش های پیشین انجام شده در این سایت باستانی منجر به کشف بیش از 5 هزار شی باستانی متعلق به مردمان دوران پیش از تاریخ شده بود که در حدود 14 هزار سال پیش در این محوطه می زیستند .  در کاووش های جدید انجام شده در سال جاری ، باستان شناسان موفق به کشف حجم وسیعی از ابزارهای سنگی و استخوانی  شدند که برخی از آن ها کاملا سوخته بودند و در این میان برای نخستین بار یک قطعه سنگ که در آن نشانه های تراش خوردن و ترسیم نقوش  دیده می شد ، به دست آمد .

یکی از سنگ های کشف شده در این محل  بر اثر فعل و انفعالات طبیعی تراش نخورده  و حاصل فعالیت انسانی است . در این سنگ ها به وضوح آثار حجاری و خط های ترسیم شده دیده می شوند و جالب اینکه این سنگ ها فاقد کاربری ابزار بوده و مشخصا این خطوط بر روی سطح صاف آن ها با هدف ترسیم نقوش و خلق اثری هنری کشیده شده اند .

در همین رابطه سیلویا بلو Silvia Bellow از پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی لندن اعلام کرد : " ما در مرحله نخست مطالعات و تحقیقات خود هستیم ولی در مورد این آثار می توان با جدیت اعلام کرد که این سنگ ها ، سنگ های که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی تراش خورده اند ؛ نبوده و حاصل فعالیت انسانی هستند . در این سنگ ها به وضوح آثار حجاری و خط های ترسیم شده دیده می شوند و جالب اینکه این سنگ ها فاقد کاربری ابزار بوده و مشخصا این خطوط بر روی سطح صاف آن ها با هدف ترسیم نقوش و خلق اثری هنری کشیده شده اند . این آثار به فرهنگ پیش از تاریخی ماگدالنیان Magdalenian culture تعلق داشته و دلیل اصلی حضور ما در این محوطه نیز ، بررسی و مطالعه آثار فوق است . "

 لازم به توضیح است که آثار سنگی و ابزار های متعلق به فرهنگ ماگدالنیان پیش از این در بخش هائی از آلمان و جنوب فرانسه کشف شده بودند ولی تا کنون آثار متعلق به این فرهنگ ، کمتر در مناطق شمالی فرانسه و جزایر انگلستان کشف شده است . 

چانتال کونه لر Chantal Conneller سرپرست این هیات کاووشگر و پژوهشگر دانشگاه منچستر University of Manchester در رابطه با این یافته ها اعلام کرد : " اگر چه ما هنوز به طور دقیق نمی توانیم قدمت این آثار را اعلام کرده و تاریخ قطعی ساخته شدن این ابزارها و اشیا سنگی را بگوئیم ، ولی احتمالا این آثار متعلق به جوامع اولیه شکارچیان و جمع آوری کنندگان غذائی است که پس از پایان آخرین عصر یخبندان ، در تلاش بودند تا جوامع خود را در مناطق شمالی اروپا تاسیس کنند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا